Stijgende verkopen met een onconventionele PR stunt?

Voordat klanten iets bij je gaan kopen, zullen ze eerst moeten weten dat je bestaat. Er zijn honderden manieren om te zorgen dat mensen kennis maken met een bedrijf. Met een groot budget kun je Google bijvoorbeeld zo veel betalen als je wilt om jouw bedrijfsnaam aan grote aantallen mensen te laten zien. Om nog maar te zwijgen over niet-digitale reclames zoals posters, billboards, tijdschriften, etc. In de meeste marketing campagnes wordt ingezet op split-seconds waarin iemand een bedrijfsnaam ziet of een advertentie leest.

Maar even eerlijk, de meeste mensen weten na 2 minuten echt niet meer welke advertenties ze langs zagen komen. Ja oké, het zit ‘m in de kracht van de herhaling en vaak zit er een hele strategie achter zo’n advertentie. Maar om echt op te vallen moet je toch van betere huize komen. Een onconventionele PR stunt is daarom niet voor niks een van de 19 tractie kanalen om nieuwe klanten te genereren.

Offline reclame

Laat ze maar lullen

Om echt een plekje in het hoofd van je potentiële klant te krijgen, moet je de mensen over je merk laten praten. We kunnen het blijven herhalen, maar het is echt zo; mond tot mond reclame is de meest effectieve reclame die je kunt hebben. Toch werkt het bij onconventionele PR stunts anders. Dat mensen elkaar vertellen over een goed product of kortingen die ze kunnen krijgen zoals bij affiliate marketing, is eigenlijk letterlijk elkaar adviseren. Deze manier heeft in vergelijking met alle andere soorten marketing de hoogste conversie ratio. Bij een onconventionele PR stunt gaat het echter niet over referrals maar om aandacht. Je wilt een vaste plek in de grote black box van je potentiële klanten veroveren.

Maar hoe werkt het dan bij onconventionele PR?

Zorg dat je het gesprek van de dag wordt, al klinkt dat misschien makkelijker gezegd dan gedaan. Doe eens gek. Stand out of the crowd. Met de Nederlandse mentaliteit ‘doe maar normaal dan doe je al gek genoeg’, wordt je in ieder geval zeker niet het onderwerp van de dag. Bij een onconventionele PR stunt ligt de nadruk niet op het direct verhogen van de verkopen, maar op het krijgen van aandacht. Een ludieke actie is leuk om te laten zien of over te vertellen aan vrienden én te delen op sociale media. En zo kan je actie zomaar viral gaan. Een goede onconventionele PR stunt bereikt vaak zelfs het NOS journaal of de krant. Dit draagt enorm bij aan de naamsbekendheid van een bedrijf. Het zorgt uiteindelijk voor het verschil tussen geholpen en spontane naamsbekendheid. Dus niet dat mensen je bedrijf pas herkennen als de naam valt, maar dat je naam direct bij hen opkomt wanneer het over jouw soort producten of service gaat. En dit zie je dan wel weer terug in je verkopen. 

Krant

De juiste ingrediënten voor een onconventionele PR stunt

Maar hoe zorg je er nou voor dat je stunt niet alsnog ‘te normaal’ is? Dit blijft subjectief, maar ga gerust op zoek naar de grens. Met gewoon een leuk grapje kom je er namelijk niet. De 3G’s doen het altijd goed: Grappig, grof en geil. Zorg er wel voor dat je bedrijf altijd herkenbaar blijft. Mensen moeten gelijk kunnen zien wie achter de stunt zit, anders heeft de hele stunt geen zin en gaat de naamsbekendheid alsnog aan je neus voorbij. Dit geldt vooral voor je eigen doelgroep. Zij moeten het begrijpen. Het is daarom ook van belang om te weten waar je doelgroep zich mee bezighoudt zodat je met je stunt kunt inspelen op de actualiteit. 

Voorbeelden onconventionele PR stunts

Corendon

Corendon gebruikte in februari 2019 niet alleen vliegtuigen om vakantiegangers van A naar B te brengen, maar de Corendon Boeing 747 wordt vanaf dat moment gebruikt als hotel attractie in Badhoevedorp. In drie dagen werd het vliegtuig van Schiphol naar Corendon Village Hotel getransporteerd. En nee, dat is dus niet even een klein stukje vliegen, Corendon gebruikte hier gewoon de openbare weg voor. De A9 was een hele nacht afgesloten om de oversteek mogelijk te maken. Dat zie je natuurlijk niet iedere dag, een vliegtuig die de weg oversteekt. Precies de reden voor veel aandacht. Niet alleen op social media van mensen die hiernaar kwamen kijken, maar ook het NOS journaal wijdde er een moment aan. Deze stunt heeft Corendon miljoenen gekost. Boeren zijn afgekocht voor de schade aan hun weilanden en lantaarnpalen en vangrails moesten worden weggehaald. Zullen de miljoenen geïnvesteerde euro’s hun vruchten afwerpen in de zomer?

Onconventionele PR Corendon
Bron: www.nos.nl

Prorail

In april 2019 lanceerde Prorail een ‘kledinglijn’. Niet het eerste product dat je bij deze organisatie zou verwachten. Het ging om een veiligheidscampagne om mensen bewust te maken van de gevaren op het spoor. ‘Victim Fashion, created by accident' bestond uit replica’s van kleding die slachtoffers aanhadden tijdens een ongeluk. Niet echt een pretje om te zien. Het zorgde dan ook voor erg veel ophef. Zulke ongelukken zijn trauma’s voor machinisten waardoor de modeshow veelvoudig als ‘ongepast’ en ‘afschuwelijk’ werd beoordeeld. Oké, niet alleen maar positieve feedback dus, maar wel veel aandacht. Prorail zocht hiermee de grens op en voldeed in ieder geval aan één van de 3G’s: grof. 

Prorail Onconventionele PR
Bron: www.hartvannederland.nl

Hulp nodig?

Wil je graag sparren over een goede stunt? Wij geven je graag advies. Neem gerust contact met ons op voor een gratis adviesgesprek of meld je aan voor onze growth hacking nieuwsbrief. Zo blijf je op de hoogte van alle nieuwe ontwikkelingen op het gebied van growth hacking. Wil je eerst zelf even checken hoe goed jouw organisatie digitaal is ingericht? Doe hier onze gratis groeitest!

Schrijf je in voor onze growth hacking nieuwsbrief