Instagram piraten: Neppe volgers en dubieuze praktijken

Zo veel mogelijk Instagram volgers

Terwijl we normaal gesproken graag tips geven om een bedrijf te laten groeien, lijkt het ons interessant om ook eens te kijken naar praktijken die misschien iets minder aan te raden zijn. 

Is het je opgevallen dat steeds meer Instagram accounts enorme aantallen volgers hebben? De gekste accounts hebben tienduizenden volgers, al dan niet met een hoge ‘engagement rate’. En ondertussen besteden wij uren aan onze engagement, het verkennen van nieuwe accounts en het delen van zo mooi mogelijke content, terwijl we maar langzaam groeien. Gek toch? Hoe komen pagina’s vol willekeurige hondenfoto’s aan zoveel volgers? Of accounts vol ‘fashion’ stockfoto’s? 

Terwijl dit helemaal niet het geval is, denken de meeste Instagram gebruikers dat een account succesvol is wanneer dit een hoog volger aantal heeft. Instagram werkt een soort volger ‘koorts’ in de hand. Bedrijven zien volgers als een teken van succes, terwijl dit hier uiteindelijk niets mee te maken heeft. Met Instagram volgers betaalt een bedrijf de rekeningen namelijk niet.

Instagram piraten

In deze blog kijken we naar de creatieve manieren waarop sommige Instagram gebruikers en bedrijven aan hun volgers komen. Wij noemen dit de ‘piraten praktijken’ op Instagram. We leggen uit wat er zoal gebeurt in de Instagram wereld en waar we ons als bedrijf waarschijnlijk beter niet aan kunnen wagen. 

Een account kopen

Instagram wordt niet alleen ingezet om vrienden te volgen en bedrijven te promoten. Het platform wordt ook gebruikt om geld te verdienen door het verkopen van accounts. Zo bestaan er websites, zoals Socialtradia of Fameswap bijvoorbeeld, waarop je een kant en klaar Instagram account kunt aanschaffen. Inclusief duizenden of zelfs miljoenen volgers. 

Voor zo’n $500 koop je een account met ongeveer 25K volgers, zoals het onderstaande ‘men’s fashion’ account dat momenteel te koop staat op Socialtradia.

Account kopen

Klinkt niet slecht, toch? Helaas vallen er een aantal dingen op aan dit account, en ook aan de meeste andere accounts die verkocht worden. 

Ten eerste hebben de foto’s tussen de 500 en 2000 likes. Al weten we dat het algoritme soms onvoorspelbaar is, dit is wel een erg groot verschil. Natuurlijk kunnen we hier niet met zekerheid iets over zeggen, maar grote verschillen in likes wijzen vaak op gekochte likes. Voor sommige foto’s worden bijvoorbeeld 400 likes gekocht en komen er 100 ‘echte’ likes bij, voor andere foto’s worden 1500 likes gekocht en komt het totaal op 1900 uit. Helemaal wanneer sommige foto’s bijna geen likes hebben gaat bij ons een belletje rinkelen. Dit betekent namelijk waarschijnlijk dat de accountbeheerder voor deze post geen likes heeft gekocht. 

Een tweede punt dat opvalt aan dit account is het feit dat de account eigenaar nooit heeft gereageerd op comments. Dit lijkt erop te wijzen dat het om een volledig geautomatiseerd account gaat. En helaas is dit het geval bij de meeste accounts die te koop aangeboden worden. 

Doen of niet doen? 

Wij zeggen niet doen. Tenzij je heel veel geluk hebt, zul je een account met neppe volgers treffen die niets met je doelgroep te maken hebben. Je zult zien dat het aantal post likes omlaag keldert zodra jij het account overneemt. Likes waren immers, waarschijnlijk, allemaal gekocht. Zodra jij begint met posten en geen likes koopt, valt de engagement ineens flink tegen. 

Instagram volgers

Ten tweede is engagement veel belangrijker dan een hoog aantal Instagram volgers. Neppe volgers zullen je product of dienst niet kopen of promoten, en dat is uiteindelijke waar je het allemaal voor doet. Een account met 100 volgers die oprecht geïnteresseerd zijn in je bedrijf is veel waardevoller dan 1000 volgers die waarschijnlijk niet eens actief zijn op Instagram. Zorg er daarom voor dat mensen je volgen voor je bedrijf en goede content, en kies voor echte leads in plaats van loze nummers. 

En dan een laatste, niet onbelangrijk, punt: Het is volgens Instagram simpelweg niet toegestaan om een account te kopen of verkopen. 

“Je mag niet proberen om enig aspect van je account (inclusief je gebruikersnaam) te kopen, te verkopen of over te dragen of om inloggegevens of badges van andere gebruikers te vragen, te verzamelen of te gebruiken”.

Wanneer Instagram ontdekt dat je deze regels verbreekt kan je account voor korte of langere tijd geblokkeerd worden. En dit wil je liever niet riskeren, toch? 

Instagram volgers winnen met een bot 

Een enorm populaire manier om een account te laten groeien en meer Instagram volgers te krijgen is het gebruik van een bot. Een bot neemt een aantal engagement taken van je over en zorgt dat je meer likes en volgers krijgt. Taken die door een bot kunnen worden uitgevoerd zijn bijvoorbeeld het volgen van relevante accounts en het liken van - en reageren op posts van relevante Instagram gebruikers. 

Heb je de korte comments langs zien komen die zo algemeen zijn dat ze niets zeggen over een post? Denk aan ‘Nice!’ of ‘Check out my story!’ of ‘Have a great day!’. Dit zijn de bots. 

De meeste bots volgen zo snel mogelijk een groot aantal accounts, en ontvolgen ze na een aantal dagen weer. Dit in de hoop dat een aantal van hen terug volgen. Daarnaast liken de meeste bots een groot aantal posts op basis van hashtags en target accounts, en plaatsen ze comments of sturen ze privéberichten. 

Instagram bot

Doen of niet doen? 

Bij Leapforce testen we alles, en daarom ook Instagram bots. We hebben het afgelopen jaar vier bots uitgeprobeerd, maar zijn hier al snel weer mee gestopt. 

Alle vier de bots targeten accounts binnen een bepaalde branche, door middel van likes, volg acties en comments. Je kunt dus Instagram accounts en hashtags invoeren waarvan je denkt dat jouw doelgroep daarmee in interactie is. De tools zoeken vervolgens contact met volgers van deze hashtags en accounts. Bot 1 en 2 zijn door de gebruiker zelf te beheren, bot 3 en 4 worden voor je beheerd met de gegevens die je aan de bot managers opgeeft. 

Om het effect van bot 1 en 2 te testen hebben we factor voor factor kleine aanpassingen gemaakt om te bekijken wat wel en niet werkt. Uiteraard hebben we onze cijfers zorgvuldig bijgehouden om het resultaat te kunnen meten. 

Bot 1, Instaranker.

Deze bot resulteerde in een verlies van volgers (-11 in 5 dagen) en een lichte daling in engagement. Zelfs een aantal weken na onze korte test leek ons account nog steeds aangeslagen. Het algoritme werkte tegen ons en ons volger aantal bleef dalen ondanks het feit dat we inmiddels al lang weer zelf aan de slag waren gegaan met het beheer van ons account. 

Bot 2, Instazood.

Ook Instazood gaf weinig resultaat (+6 volgers in 4 dagen). Toen ons account eindelijk hersteld leek van ons Instaranker experiment daalde de engagement weer wat en groeide ons volger aantal langzamer dan normaal. 

Waarom weten we niet precies, maar het lijkt erop dat Instagram binnen de kortste keren door heeft dat een account gebruik maakt van de bovenstaande bots en hier direct op reageert. 

Bot 3, Kicksta.

Kicksta was ons derde experiment. Deze bot is enigszins anders dan de rest, want het bedrijf werkt alleen met likes. Niet met follow-unfollow praktijken of met comments. Dit klinkt goed, maar resulteerde bij Leapforce in geen enkel effect. Geen stijging (+ 2 in 4 dagen) in volgers en geen verandering in engagement.

Bot 4, Fanbump.

Fanbump werkte een stuk beter dan de eerste drie. Het aantal volgers ging omhoog (+ 312 in een maand) en de nieuwe volgers waren redelijk relevant. De engagement ging echter flink omlaag, maar we hebben deze ontwikkeling bij meerdere accounts gezien. Dit lijkt daarom een verandering in het algoritme te zijn geweest die los stond van ons experiment.  

Zoals gezegd, het verschil tussen bot 1,2,3 en 4 is het feit dat je bot 1 en 2 zelf instelt. Fanbump en Kicksta beheren de bot voor je, op basis van jouw voorkeuren. Dit zou de reden kunnen zijn van het betere resultaat van Fanbump, maar je ziet dit ook duidelijk terug in de prijzen. Waarom onze resultaten bij Kicksta zo tegen vielen weten we niet. Waarschijnlijk had dit te maken met het feit dat deze tool geen accounts volgt. 

Onze conclusie: Ga voor echte engagement. Zoals we al eerder noemden, aan een hoog aantal volgers heb je als bedrijf niets. Het enige wat je verder zal helpen is een echte fanbase en echte connecties met volgers. Like posts, geef echte en eerlijke reacties, stuur privé berichten en zorg dat je een connectie opbouwt met je doelgroep. Door mensen te volgen en daarna weer te ontvolgen kom je daar helaas niet. 

Het gebruik van een bot kan zelfs tot negatieve reacties leiden. Veel mensen zullen direct  merken dat je een bot gebruikt. Zo is in bepaalde apps te zien wie je ontvolgt, en vallen comments van een bot erg op. Sterker nog, deze comments kunnen pijnlijk uitpakken. Stel je bijvoorbeeld je bot in om op foto’s met de hashtag #changetheworld te reageren met ‘Great!’? Dan is de kans groot dat je op een serieus of verdrietig bericht met ‘great’ reageert. Situaties als deze zijn vrijwel niet te vermijden en kunnen schade aanrichten aan de reputatie van een bedrijf. 

Daarnaast is ook het gebruiken van een bot niet toegestaan door Instagram. En met het overtreden van de regels van Instagram riskeer je een ban. 

Engagement pod
Bron: https://later.com/blog/instagram-pods/

Instagram volgers uit 'engagement groepen' of ‘pods’ 

Met deze derde ‘praktijk’, de Instagram pod, is in onze ogen (iets) minder mis dan met de rest. Echter, veel ‘echte’ engagement en groei werkt het meestal niet in de hand. 

Een Instagram ‘pod’ is een chat groep waarin je kunt aangeven wanneer je een nieuwe post hebt gedeeld. Alle leden van de pod zullen vervolgens je post liken en hier op reageren. Hoe precies hangt af van de regels van de groep. Het doel hiervan is de engagement van je account te laten stijgen, om daarmee hoger in het algoritme terecht te komen.

Dit lijkt een goed idee, maar in de praktijk valt het tegen. Uiteraard zijn de extra likes en comments die uit de groep komen leuk, maar de kans dat je ‘podgenoten’ potentiële klanten zijn is vrij klein. En door de werking van het algoritme op het moment zal een connectie die je met deze accounts opbouwt resulteren in een hoge plaatsing van jouw posts in de feed van deze accounts, en niet perse in de feed van andere accounts. 

Het Instagram algoritme bepaalt namelijk wie een post te zien krijgt op basis van connectie met andere accounts, interesses en timing van een post. Als jij alle posts van een bepaald account liked en vise versa, zullen jullie worden bestempeld als ‘vrienden’ door Instagram. Jullie krijgen daardoor elkaars posts als eerste te zien. Heb je daar wat aan? Niet echt. 

Wel kan een goede engagement met accounts in jouw interessegebied je bereik vergroten en zorgen dat Instagram jouw posts laat zien aan andere accounts binnen hetzelfde interessegebied. Echter, onze ervaring wijst dat de resultaten hiervan vrijwel niet merkbaar zijn. 

Doen of niet doen? 

Als deelnemer van een pod is het heel belangrijk om alle deelnemers te volgen en je volledig aan de regels van de groep te houden. Anders werkt de pod niet en word je meestal direct uit de groep gegooid. Het daadwerkelijk bijhouden van een pod en alle content die langs komt liken en ook nog een reactie plaatsen is enorm tijdrovend. Naar onze mening is dit het beperkte effect niet waard. 

Instagram volgers en engagement kopen

De laatste ‘piraten praktijk’ die we willen benoemen is waarschijnlijk de meest bekende en de meest schadelijke. Er bestaan diverse websites waarop je voor een post naar keuze likes, views of comments kunt kopen. Ook kun je nieuwe volgers kopen, al dan niet uit een bepaald land of van een bepaalde doelgroep. 

Volgers kopen

Op Stormlikes bijvoorbeeld, kun je voor $2,99 zorgen dat 100 nieuwe accounts je gaan volgen. Hogere aantallen zijn ook mogelijk, tot maarliefst 50.000 volgers voor $499. Naast Stormlikes bestaan er nog veel meer websites die soortgelijke services aanbieden. De meeste websites beloven de koper ‘authentieke’ volgers die regelmatig op Instagram posten en trouw blijven aan het account.  

Het aankopen van volgers, likes of views is heel makkelijk en likes zijn nog goedkoper dan volgers. In dit filmpje van Instazood, bijvoorbeeld, wordt stap voor stap uitgelegd hoe likes aan je post worden toegevoegd.

Doen of niet doen? 

Niet doen. Door gebruik te maken van deze services krijg je meer volgers, maar verbeter je je account niet. Je hebt niets aan neppe volgers en breekt bovendien Instagram’s regelgeving zonder hier zelf op vooruit te gaan. Waarom zou je betalen en een Instagram ban riskeren voor neppe volgers? 

Neppe volgers of likes worden daarnaast door veel mensen direct opgemerkt. Hebben al je posts 1000 likes en ben je vergeten likes te kopen voor je meest recente post? Dan gaat je engagement mogelijk ineens omlaag van 1000 naar bijvoorbeeld 30 likes. Dit geeft geen goede indruk. Daarnaast zullen gekochte volgers en likers niet reageren op je posts en is de kans dat een neppe volger klant wordt nihil. 

Hulp nodig? 

Wil je weten wat je wel kunt doen om je bedrijf te laten groeien en zoveel mogelijk mensen te bereiken op Instagram? Wij helpen je graag verder. Neem gerust contact met ons op voor een gratis adviesgesprek of volg ons op Instagram om op de hoogte te blijven van onze avonturen. 

Ben je benieuwd hoe de sales & marketing machine van jouw bedrijf ervoor staat? Doe dan mee aan onze Sales & Marketing Groeitest. Zo weet je binnen een paar minuten of jouw bedrijf nog verbetering kan gebruiken.

Schrijf je in voor onze growth hacking nieuwsbrief