Hoger in Google? Gebruik topic clusters!

Topic clusters zijn dé content marketing trend van 2019

Wil je hoger ranken in Google? Dan kom je er niet met alleen het juiste SEO keyword. Het gebruik van topic clusters, oftewel pillar content, gaat echt het verschil maken voor jouw inbound marketing.

We schreven al dat pillar content content marketing trend in 2019 die je niet mag missen. Ook Frankwatching schreef een artikel over het nut van topic clusters. Hierin vertellen ze over de structuur van deze clusters, pillar content en hoe dit zich verhoudt met de reguliere blogposts op jouw website.

Wat zijn topic clusters?

Het idee is heel simpel: je hebt een pillar content pagina, en verschillende cluster content pagina’s daaromheen. Op een pillar content pagina wordt heel diep ingegaan op één onderwerp. De pagina zelf is vaak verdeeld in verschillende hoofdstukken om zo de navigatie makkelijker te maken. De content op deze pagina is long form content van ongeveer 7000 woorden.

Daarnaast heb je verschillende, kleinere, artikelen die linken naar dit hoofdartikel of pagina door middel van interne links. Deze artikelen worden cluster content genoemd. Deze kleinere artikelen kunnen verschillende soorten content zijn. Zoals how-to stukken, informatieve stukken en nog veel meer. Alles om jouw pillar content nog meer aan te vullen. Op deze manier ontstaat er een boomstructuur die eruitziet als een mindmap.

hoger in Google met topic clusters en pillar content
Bron: Frankwatching

Voor je begint aan het maken van jouw pillar content en bijbehorende topic clusters is het nuttig om eerste de SEO keywords waar je hoog op wilt scoren in Google te onderzoeken. Dit helpt je bij het creëren van een de structuur van je pillar content en geeft je een begin voor de topic clusters. Zo weet je zeker dat je jouw pillar content over de juiste en relevante onderwerpen maakt.

Het voordeel van topic clusters

Het voordeel van topic clusters is dat de content van je website veel meer structuur krijgt. Daardoor is het voor Google makkelijker te begrijpen waar de pagina over gaat en dus gemakkelijker te indexeren. Hiernaast zorgt pillar content voor een stuk content waar veel naar gelinkt wordt omdat de kwaliteit beter is. Dit verhoogt de autoriteit van de pagina.

Leapforce en pillar content

Momenteel zijn wij zelf bezig met het reorganiseren van onze content volgens deze structuur. Hou onze blog dus in de gaten voor een stuk over hoe we dit aanpakken, en welke resultaten we hieruit zien.

Hulp nodig met jouw content marketing of het reorganiseren van jouw content? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Wij denken graag met je mee!

Schrijf je in voor onze growth hacking nieuwsbrief