Skip to content
fd-gazellen-lf-2022-2023
Leapforce behoort tot de snelst groeiende bedrijven van Nederland!

Introductie 

Artificial Intelligence en machine learning krijgen een steeds belangrijker rol binnen een groot aantal branches. Denk maar aan artificial zorgassistent Molly, de robots in het warehouse van Alibaba of de video suggesties van Netflix. De meeste bedrijven gebruiken AI of machine learning tools in hun sales en marketing werk en boeken hiermee veel succes. 

Artificial-intelligence-marketing

Maar wat is AI precies en hoe ziet artificial intelligence marketing eruit? In deze blog gaan we in op deze vragen. We leggen uit waar AI vandaan komt, wat het precies is en geven je 4 voorbeelden van AI toepassingen binnen sales en marketing. 

Wat is artificial intelligence en machine learning

Al denk je misschien dat AI pas recentelijk ontwikkeld is, dit is niet het geval. De meeste technieken die we nu kennen zijn al  in de jaren ‘80 ontwikkeld, maar werden toen nog nauwelijks toegepast. Computers hadden destijds namelijk nog niet de rekenkracht en hardware die ze nu hebben, dus met de nieuw uitgevonden technieken konden we weinig. 

Echter, in de afgelopen jaren zijn onze computers sterk verbeterd en gebruiken we de eerder uitgevonden technieken steeds vaker.

Maar wat is artificial intelligence precies? En hoe werkt machine learning eigenlijk? 

Artificial intelligence (AI) 

Laten we beginnen met artificial intelligence, of kunstmatige intelligentie. Heel simpel uitgelegd gaat het hier om computers die menselijke taken uitvoeren. Hierbij kun je denken aan relatief simpele handelingen zoals stofzuigen (robot-stofzuigers) of grasmaaien, maar ook aan ingewikkelder handelingen zoals het doen van onderzoek en het herkennen van stemmen of gezichten. Denk bijvoorbeeld aan Siri, of gezichtsherkenning in een mobiele telefoon.

Machine learning

Machine learning is een verregaande vorm van artificial intelligence. In dit geval voert een computer niet alleen taken uit, maar leert deze op basis van algoritmes, data en ervaringen om processen te verbeteren. Hoe meer data een computer verzamelt en hoe vaker deze een taak uitvoert, hoe preciezer en gerichter de computer zal worden. 

Artificial intelligence marketing & sales: 4 voorbeelden

Nu we weten wat artificial intelligence is lijkt het ons interessant om eens te kijken naar een aantal voorbeelden van toepassingen binnen sales en marketing. Welke taken worden inmiddels door computers overgenomen en hoe werkt dit precies? 

1. Product of content aanbevelingen

Als eerste willen we graag ingaan op wellicht de meest bekende toepassing van AI. Bedrijven als NetflixAmazon en Spotify doen het allemaal: aanbevelingen. 

Denk aan Spotify bijvoorbeeld. Alle Spotify gebruikers kennen vast wel de Discover Weekly lijst. Dit is een gepersonaliseerde playlist, gebaseerd op individueel luistergedrag. Een AI tool analyseert dit luistergedrag en creëert elke week een lijst met nieuwe aanbevolen muziek. Hoe meer je luistert en hoe actiever je bent op het platform, hoe beter de machine learning tool wordt in het vinden van muziek die precies aansluit bij jouw smaak. Naar onze mening zijn Spotify’s lijsten shockerend goed, net als de AI en machine learning tools van dit muziekmerk.

Product-aanbevelingen

Hetzelfde wordt gedaan door bijvoorbeeld Amazon, maar dan met winkelgedrag. Amazon’s AI tools houden precies bij welke producten je bekijkt, waar je op klikt, wat je in je winkelmandje plaatst en wat je vervolgens koopt. Gebaseerd  op je winkelgedrag worden passende suggesties gedaan voor producten die bij jouw stijl passen. Hoe meer je gebruik maakt van Amazon, hoe beter de website suggesties geeft gebaseerd op jouw interesses. Ook je customer journey wordt makkelijker en korter, want een lange zoektocht blijft je bespaard. Dit is natuurlijk een enorme verkoopkans voor e-commerce bedrijven zoals Amazon. 

2. Social listening en sentiment analyse 

Met nieuwe AI technieken kunnen we, als digital marketers, precies te weten komen wat klanten of social media volgers van ons bedrijf vinden.

Artificial-intelligence-marketing-1

Social listening tools kunnen razendsnel het internet doorzoeken naar keywords of een merknaam. Wanneer een bepaald woord op bijvoorbeeld social media wordt gevonden, analyseren de tools de tekst rondom dit woord en voeren ze hierop diverse  analyses uit. Tools kunnen inmiddels geschreven taal analyseren en hier een ‘sentiment’ aan hangen. Is de algemene toon positief? Of wordt er ook negatief gesproken? Zo ja, waarover precies? Met een social listening tool heb je real time inzicht in de mening van je klanten over jouw product of dienst. 

Een dergelijke analyse kan extreem nuttig zijn voor het opsporen van potentiële problemen of juist successen. Voordat een probleem escaleert kun je op deze manier namelijk direct actie ondernemen, soms nog voordat een klant je heeft benaderd met een klacht.  Ook kun je uiteraard leren wat juist wel werkt en waar klanten positief over praten. 

Voorbeelden van social listening en sentiment analysis tools zijn Brand24 en Brandwatch

3. Zoekmachines 

Al is dit niet direct een taak die wij, als marketeers, door computers kunnen laten uitvoeren, we vinden toch dat dit voorbeeld in ons lijstje hoort.

Artificial-intelligence-marketing-2

Search engines are nowadays a central part of the marketing world and are now largely controlled by AI. Ever smarter algorithms use machine learning techniques and big data to analyze what website visitors are looking for. Instead of just clear short keywords, search engines can now also interpret sentences and even convert spoken searches into a relevant search result (natural language processing).

Google’s algorithm, for example, constantly improves itself and gets better with every search.

“RankBrain uses artificial intelligence to embed vast amounts of written language into mathematical entities — called vectors — that the computer can understand. If RankBrain sees a word or phrase it isn’t familiar with, the machine can make a guess as to what words or phrases might have a similar meaning and filter the result accordingly, making it more effective at handling never-before-seen search queries .” ( Search Engine Journal ). 

4. Sales optimalisatie

Ook in het sales proces kan AI enorm nuttig zijn. Vóór de tijd van de AI gedreven sales tools benaderden sales medewerkers hun leads op manieren die simpelweg logisch leken. Vragen als ‘welke lead heeft prioriteit?’ en ‘wanneer en hoe zal ik contact met m’n leads opnemen?’ waren lastig te beantwoorden en werden voornamelijk gebaseerd op persoonlijke inschatting.

Echter, met behulp van AI tools wordt het sluiten van deals een stuk makkelijker. Een algoritme kan namelijk alle historische data rondom een lead opslaan. Denk aan alle interactie met het bedrijf, eerdere aankopen of aan interactie op social media bijvoorbeeld. Gebaseerd op deze data en vergelijkingen met andere leads en recente deals kan een AI systeem aangeven welke leads prioriteit hebben (door middel van een lead score bijvoorbeeld). Ook kan een tool inschatten hoe en wanneer je een lead het beste kunt benaderen. Op deze manier wordt het stukken makkelijker om aandacht te schenken aan de hoogste kwaliteit leads, waarmee de kans op verkopen aanzienlijk vergroot wordt.

Dus hoe kunnen wij artificial intelligence marketing het best omschrijven?

Wat is AI Marketing?

Bij artificial intelligence marketing wordt er gebruik gemaakt van verschillende AI tools om hiermee in te spelen op het gedrag van de klant. Zo wordt ervoor gezorgd dat door middel van data en algoritmes de customer journey verbeterd wordt. Hoe meer data er is, hoe beter de computer op de klant in kan spelen.

AI-marketing-sales

Artificial intelligence marketing in de toekomst

Zoals deze voorbeelden laten zien is er de afgelopen tijd enorm veel gebeurd op het gebied van technologie. En naar onze verwachting zal deze ontwikkeling alleen nog maar verder gaan. 

Marketing en sales zijn twee (sterk verbonden) gebieden waarin de rol van AI en machine learning veel verandering teweeg brengt. Voor de marketeer, maar ook voor de consument. Wij, als marketeers, krijgen meer en meer tools ter beschikking, waardoor ons werk steeds strategischer wordt. De consument zal merken dat bedrijven steeds gerichter en persoonlijker adverteren. Ze zullen alleen advertenties te zien krijgen van producten waar ze interesse in hebben, op het moment dat ze open staan voor het doen van een aankoop. Ook online zoekacties zullen meer en meer accurate resultaten opleveren en meer en meer content wordt door computers gegenereerd. 

Echter, we zijn ervan overtuigd dat computers bepaalde taken simpelweg niet uit kunnen voeren. Hoe meer geautomatiseerd we gaan werken, hoe meer de consument een ‘personal touch’ zal gaan waarderen. Echt persoonlijke teksten hebben simpelweg een menselijke ‘touch’ nodig.  Denk aan humor, het aanhalen van een herinnering, het versturen van een origineel cadeautje, het bieden van persoonlijke klantenservice en het opbouwen van een persoonlijke band tussen bedrijf en klant. 

Daarnaast hebben alle tools bediening nodig. Zoals we in onze recente blog beschreven, ‘tech zonder de juiste mensen is nutteloos’. 

Tools en technologie zijn geweldig en zullen ons heel veel verder helpen, maar zonder menselijke intelligentie en creativiteit kom je er niet. Nu niet, en volgens ons in de toekomst ook niet. 

Artificial-intelligence-marketing-3

Wil je meer leren over artificial intelligence marketing & growth hacking? 

Ben je benieuwd of jij baat kunt hebben bij AI of machine learning tools? Wij helpen bedrijven groeien door middel van growth hacking en digitale transformatie. Neem gerust contact met ons op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek of schrijf je in voor onze nieuwsbrief om alil je weten hoe de sales & marketing machine van jouw bedrijf ervoor staat? We hebben een gratis groeitest ontwikkeld waarmee je binnen een paar minuten weet op welke vlakken jouw bedrijf nog verbetering kan gebruiken. Hoe scoort jouw bedrijf?!tijd op de hoogte te blijven van de nieuwste trends op het gebied van sales, marketing, tooling en growth hacking.