5 growth hacking tips om direct aan de slag te gaan

Meteen aan de slag met Growth Hacking!

Zo snel mogelijk groeien, met zo weinig mogelijk middelen en maximaal effect. Dat is de essentie van growth hacking. Het doel is om de groei zo duurzaam mogelijk te maken met een maximaal behoud van klanten. Dat behoud (retention) is van essentieel belang. Want blije klanten vertellen over jou en dat zorgt weer voor meer groei. Dat wordt met deze growth hacking tips nog makkelijker. 

Eerder vertelden we je wat growth hacking precies is, maar het meeste effect haal je natuurlijk uit het toepassen van growth hacking. Omdat growth hacking geen standaard zeven-stappenplan is, is de methode van growth voor iedereen individueel. Toch is het begin hetzelfde: growth hacking begint altijd bij het analyseren van de beschikbare en relevante data. Met deze growth hacking tips kun je direct aan de slag. 

#1 Analyseer relevante data & experimenteer

De data die je wilt gebruiken kan komen uit je analytics tool, van het web, of de gegevens van je klanten die je al hebt. Het doel is de beste relevante informatie te vergaren over je huidige klanten. Hoe beter je de klant kent, hoe makkelijker de volgende stappen worden.

Die data helpt je niet alleen om relevante informatie te weten te komen over je leads en huidige klanten, het helpt je ook om te identificeren waar je grootste mogelijkheid voor groei zit. En als je die gevonden hebt, dan begint het leuke gedeelte: experimenteren.

Het idee achter growth hacking is om verschillende methoden te proberen en te kijken welke het beste werkt voor jou en je bedrijf. Er is alleen een voorwaarde: de resultaten moeten meetbaar zijn zodat je duidelijk kunt zien welke experimenten het meeste effect hebben.

Door te experimenten krijg je steeds betere data en daardoor meer inzicht. Zo blijf je bezig met het uitbouwen van je kennis en kun je de experimenten steeds specifieker maken. Werkt een experiment niet zoals gehoopt, dan stel je de methode bij en probeer je iets anders. Werkt het wel dan ga je kijken wat je nog meer kunt toevoegen om er zoveel mogelijk uit te halen. Het doel? Zoveel mogelijk goede leads genereren en deze succesvol blije klanten maken.

Meer weten over data en growth hacking? Lees dan onze blog over Big data en Growth Hacking.

#2 Bepaal een growth hacking budget

Voordat je begint met growth hacking is het belangrijk om een goed budget te hebben voor elke experiment. Hoewel experimenten vaak klein zijn, kunnen ze ongemerkt toch in de kosten lopen. Denk bijvoorbeeld aan Search Engine Advertising (SEA) campagnes, Social Advertising zoals Facebooks ads en Instagram promoties, en andere advertenties. Deze kunnen per klik flink in kosten oplopen. Vooral voor SEA campagnes en Facebookcampagnes is het belangrijk om een budget vast te stellen. Dit bepaald namelijk hoe vaak een advertentie getoond wordt per dag of per week.

Advertentiekosten zijn echter niet de enige kosten die je tegenkomt tijdens growth hacking experimenten. Denk bijvoorbeeld aan kosten om designers te betalen, stockafbeeldingen, de kosten om content creatie te outsourcen, of de kosten voor het gebruik van een nieuwe tool. Daarnaast kost elke experiment natuurlijk ook tijd en zoals we weten: tijd is geld.

Als je niet van tevoren afspreekt hoeveel geld een experiment kan en mag kosten is je experiment niet goed afgebakend. Dat maakt het lastiger om een goede hypothese te stellen. Bovendien kan het ongemerkt hoger uitvallen dan de bedoeling was of dan je bedrijf op dat moment financieel kan investeren. Bovendien krijg je door goede grenzen te stellen een beter inzicht in wat wel en niet werkt. Je kunt in een volgende test fase altijd dingen aanpassen en meer budget beschikbaar stellen mocht dat nodig zijn.

#3 Test elke hypothese

Dit is misschien wel het belangrijkste onderdeel van growth hacking: testen. Het klinkt heel simpel, maar niets is minder waar. Eerder zeiden we al dat growth hacking gebaseerd is op data-analyses. Daarom is het belangrijk om geen dingen te doen waarvan je denkt dat het de waarheid is. Stel bij elke beslissing een hypothese die gebaseerd is op data.

Soms heb je die data (nog) niet. Dan is het zaak om die te verzamelen zodat je je theorie kunt testen. Op die manier weet je zeker dat je je tijd en geld besteed aan dingen die je echt verder helpen. Dit zorgt voor een efficiëntere en effectievere groei.

Wij bij Leapforce werken met het stellen van hypotheses. Bijvoorbeeld als we deze lead magnet aanbieden (zoals deze lijst met +500 growth hacking en marketing tools), gaat het aantal inschrijvingen met 50% omhoog. Op deze manier leidt growth hacking tot een data gedreven beslissing in plaats van een op gevoel, aannames of gewoon doen wat de directeur roept.

#4 Breng alles samen met bloggen

Content marketing is een essentieel onderdeel van growth hacking. We kunnen er boeken over vol schrijven. Een blog is zo waardevol voor elke bedrijf dat we eigenlijk vinden dat iedereen er een moet hebben. Maar net als heel veel dingen, kun je ook heel gemakkelijk de plank misslaan.

Wat een blog niet is: een gratis bulletinboard om je producten te verkopen. Ook al is het nog zo tof wat je doet, een blog is geen extra reclamefolder. Natuurlijk mag je het wel over je producten en diensten hebben, want dat is waar je leads in geïnteresseerd zijn.

Je blog is de ideale plek om leads te genereren door middel van kennisdeling en nieuwe (growth hacking) technieken te testen. Je kunt bijvoorbeeld je lead magnet aankondigen op je blog, maar ook laten zien hoe je producten gebruikt worden, of je lezers vragen stellen.

Het belangrijkste hier is om zo behulpzaam mogelijk te zijn. Dat houdt in dat je ze helpt met hun problemen door middel van nuttige (gratis) informatie. Daarmee help je niet alleen je lezers, maar je laat ook zien dat je snapt wat er bij je lezers speelt en dat je de kennis in huis hebt om ze te helpen.

Een ander belangrijk onderdeel is storytelling. Je blog is het ideale platform om je menselijkheid te laten zien. Wat we hiermee bedoelen is dat je kunt laten zien dat je mens bent, geen sales machine waar alles om zoveel mogelijk verkopen draait. Vertel waarom je doet wat je doet, waarom het voor jou belangrijk is om klanten te helpen of producten te maken. Dat is een van de beste manieren om mensen aan je te binden.

#5 Lift mee op trends

Last but not least: wees niet bang om gebruik te maken van trends. Het zijn trends voor een reden. Dat betekent dat mensen al geïnteresseerd zijn in de onderwerpen en of producten.

Door slim in te spelen op huidige trends en het te gebruiken in je (social media) content sluit je gemakkelijker aan bij de belevingswereld en interesses van de mensen die je probeert te bereiken. Daarbij is het essentieel dat je altijd op de hoogte bent van de huidige trends binnen je vakgebied, maar ook van de trends buiten je vakgebied. Met behulp van de trends tool van Google kun je analyseren of er juist meer of minder op bepaalde woorden wordt gezocht. Dit geeft inzicht in de toekomst van bepaalde producten, diensten of onderwerpen.

Als je een leuke manier vindt om op consumententrends in te spelen met leuke relevante content, laat je zien dat je weet wat er speelt en dat je op een creatieve manier om kunt gaan met de actualiteit.

 

Natuurlijk zijn deze vijf tips maar een van de vele als het aankomt op growth hacking. De komende maanden zullen we nog veel meer tips, trucks en tools delen. Wil je op de hoogte blijven van het laatste growth hacking news? En onze nieuwste blogs direct in je inbox ontvangen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!

Schrijf je in voor onze growth hacking nieuwsbrief