Voor altijd verdwenen? Business volgverzoeken op LinkedIn

Een nieuwe functie

Heb je ze langs zien komen? De volgverzoeken voor bedrijfspagina op LinkedIn? Ongeveer een maand geleden maakte LinkedIn het mogelijk om connecties van een persoonlijk profiel uit te nodigen om een bedrijfspagina te volgen. Net als op Facebook. 

Dit was een grote verrassing voor ons, vooral omdat LinkedIn hier geen aankondiging van leek te doen en de functie niet voor iedereen beschikbaar was. ‘Was’ inderdaad, want inmiddels is de functie alweer verdwenen. 

Hoe werkte het? 

Het uitnodigen was simpel. In de ‘admin tools’ van je business account kon je simpelweg klikken op ‘invite members’. Vervolgens kreeg je een lijst te zien met al je persoonlijke connecties, waarin je kon aanvinken wie je graag een volgverzoek wilde sturen. 

Weer verdwenen

Al weet niemand precies waarom, sinds vorige week is de functie weer verdwenen. Wellicht ging het om een test? Misschien is LinkedIn momenteel verbeteringen aan het aanbrengen en is de functie binnenkort weer beschikbaar?

Het uitvoeren van korte experimenten is niet ongebruikelijk in de software wereld. Zo wordt bijvoorbeeld in de ‘lean startup methode’ relatief vroegtijdig een proefversie van een product, service of tool ingevoerd. Zonder eerst eindeloos intern te testen wordt op deze manier direct duidelijk of iets wel of niet werkt. Deze aanpak past uiteraard goed bij de filosofie van Leapforce. Alleen door het uitvoeren van tests kom je te weten wat echt werkt. 

Of dit is waar LinkedIn mee bezig is weten we natuurlijk niet zeker. Wel zijn we erg benieuwd wat we de komende tijd kunnen verwachten. Komt de functie binnenkort weer terug? Wellicht in een verbeterde vorm? Of kunnen we nog een test verwachten? Wij weten het niet en wachten in spanning af. 

Wat betekent deze ontwikkeling? 

Als deze ontwikkeling zal worden doorgezet en iedereen binnenkort volgverzoeken kan versturen zal dit hoogstwaarschijnlijk tot grote hoeveelheden uitnodigen leiden. 

Bedrijfspagina’s zullen sneller groeien dan ooit, en het is te verwachten dat ook persoonlijke accounts steeds meer aandacht zullen krijgen. Immers, een persoonlijk account met veel connecties biedt ook de mogelijkheid om veel volgverzoeken voor bedrijfspagina's te versturen.

LinkedIn uitnodiging

Wel blijft de vraag in hoeverre het volgen van een bedrijfspagina, vooral als aantallen enorm gaan oplopen, nog van waarde zal zijn. Denk maar aan Facebook, waar deze functie al langere tijd beschikbaar is. De meeste Facebook gebruikers krijgen zeer regelmatig een uitnodiging om een pagina te liken. Een nieuw bedrijf van een buurman, een hobby pagina van een familielid, of een pagina met onduidelijk doel van een oud klasgenoot. Veel van ons klikken automatisch op ‘like’, zonder ooit nog een blik op de pagina te werpen. Zo betuig je steun, maar veel mening heeft het niet. Zou dit bij LinkedIn hetzelfde zijn? Elke uitnodiging betekent extra zichtbaarheid voor een bedrijf, maar zal dit ook tot verhoogde conversie leiden? 

Wij zijn ervan overtuigd dat LinkedIn druk bezig is met het overdenken en waar mogelijk verbeteren van het platform. Of en wanneer de volgverzoeken terug zullen komen weten we niet, en ook wat de gevolgen hiervan zouden zijn blijft voor ons een vraag. 

Uiteraard zijn we, indien de functie binnenkort weer beschikbaar wordt, van plan om hier uitgebreid mee te gaan testen. Ben je benieuwd? Neem dan zeker regelmatig een kijkje op onze blog en social media kanalen. Zodra we getest hebben delen we de resultaten natuurlijk gelijk.

LinkedIn

Hulp nodig? 

Heb je hulp nodig bij het beheren van je LinkedIn pagina? Nu volgverzoeken nog niet mogelijk zijn, ben je benieuwd welke andere manieren er bestaan om je doelgroep via LinkedIn te bereiken? Wij helpen je graag verder. Neem gerust contact met ons op voor een gratis adviesgesprek of meld je aan voor onze growth hacking nieuwsbrief. Zo blijf je op de hoogte van alle nieuwe ontwikkelingen op het gebied van growth hacking.

Doe dan mee aan onze Sales & Marketing Groeitest. Via deze test weet je in een paar minuten of jouw bedrijf nog verbetering kan gebruiken.

Schrijf je in voor onze growth hacking nieuwsbrief