Wat is Pinterest: Directe verkopen op social media

Het vergeten kanaal

Social media blogs zien we veel, maar Pinterest lijkt soms wat vergeten te worden in het rijtje ‘Facebook, Twitter en Instagram’. En dat terwijl Pinterest een snel groeiend platform is, met veel voordelen voor bedrijven. Momenteel gebruiken 250 miljoen mensen Pinterest elke maand, en dat betekent een groot aantal potentiële klanten. 

Wat is Pinterest
Bron: www.pinterest.com

Wat is Pinterest 

Wat is Pinterest eigenlijk? Waarschijnlijk weten we de basics allemaal al wel. Pinterest is een social media platform waarop afbeeldingen kunnen worden gedeeld, gecategoriseerd in ‘borden’. Deze boards worden door veel mensen gebruikt als een soort 'moodboard' om zelf ideeën op te verzamelen, of om ideeën uit op te doen van andermans borden. Kleding, interieur, evenementen of andere vormen van styling zijn populair op Pinterest, maar services en andere soorten producten komen ook voor op het platform. 

Pinterest algoritme  

Wat wellicht nog niet iedereen weet, is dat Pinterest eigenlijk een zoekmachine is, net als bijvoorbeeld Google en YouTube. Terwijl bijvoorbeeld Instagram, Facebook en Twitter vooral om personen, bedrijven of hashtags draaien, wordt er op Pinterest voornamelijk naar keywords gezocht. Denk aan ‘huwelijk tafelschikking’ of ‘festival outfit’. Pinterest toont vervolgens een lijst met pins waarin het keyword voorkomt. 

Naast deze zoekresultaten heeft Pinterest ook een Smart Feed, of homepage. Hier wordt een mix aan pins weergegeven van accounts die je volgt, maar ook van accounts die aan de hand van jouw interesses relevant voor je kunnen zijn. 

Net als Google werkt Pinterest met een algoritme dat bepaalt welke pins bovenaan komen te staan en welke, nog beter, de Smart Feed halen. Aspecten die hierop invloed hebben zijn bijvoorbeeld de kwaliteit van het account, het gebruik van de juiste keywords in de beschrijving en in de hashtags, en de kwaliteit van een pin. 

Voorbeeld pins

Er zijn verschillende manieren om de kwaliteit van een account en een pin te verbeteren, zoals bijvoorbeeld het 'claimen' van een website, het gebruiken van 'rich pins' en het instellen van een afbeelding in de formaten die Pinterest adviseert. 

Verkopen via Pinterest 

Al zouden we een boek kunnen schrijven over het Pinterest algoritme, dat is niet de focus van deze blog. In deze blog kijken we namelijk naar een unieke mogelijkheid die Pinterest biedt: Het direct verkopen van producten via het platform. Dit is wat Pinterest echt uniek maakt en wat heel waardevol kan zijn voor bedrijven. 

Het bijzondere aan Pinterest is namelijk dat het platform het mogelijk maakt prijskaartjes te hangen aan producten. En nog beter, bezoekers kunnen direct via een foto doorklikken naar een website. Dit maakt Pinterest bijna een lookbook, of zelfs een mooie visuele online shop.

Pinterest shopping

Waarom verkopen op Pinterest? 

Heb je er wel eens over nagedacht met welke reden mensen gebruik maken van social media? Laten we eens kijken naar een aantal bekende kanalen. 

Over het algemeen wordt Instagram gebruikt voor vermaak en voor het bijhouden van sociale contacten. Ook volgen de meeste mensen graag beroemdheden of influencers. Instagram biedt een kijkje in het leven van anderen, en helpt mensen even te ontspannen uit hun eigen zorgen. 

Facebook wordt met een vergelijkbare reden gebruikt, al worden hier ook regelmatig artikelen en verhalen gedeeld en discussies gevolgd. 

Twitter neemt dit nog een stapje verder, hier gaat het vooral om nieuws, discussie en actualiteit. 

Pinterest echter, wordt voornamelijk bezocht voor ideeën en inspiratie. En dit maakt het platform enorm interessant. Pinterest gebruikers zijn actief op zoek naar producten of inspiratie. Zo kwam Hootsuite met een aantal interessante bevindingen, afkomstig uit verschillende rapporten: 

90 percent of weekly users use Pinterest to make purchase decisions”. 

55 percent of Pinners are looking specifically for products”.

Dit verschil in intentie tussen Pinterest bezoekers en bezoekers van andere kanalen maakt Pinterest interessant, al helemaal in combinatie met de mogelijkheden die het platform biedt om het opzoeken en aanschaffen van producten of diensten nog makkelijker te maken. 

Hoe werkt dit dan precies? Er zijn twee manieren om je Pinterest pagina om te toveren in een echte winkel: Namelijk Rich Pins en Shop the Look. 

Rich Pins

Rich Pins zijn gewone pins, maar met extra informatie. Er bestaan verschillende soorten Rich Pins, namelijk ‘product pins’, 'recept pins’, ‘app pins’ en ‘artikel pins’. 

Rich pins
Bron: https://business.pinterest.com/en/rich-pins

Een product pin bevat prijzen, beschikbaarheid en een link naar een webshop of adres. Recepten pins bevatten, uiteraard, een recept. App pins bevatten een download knop, en artikel pins bevatten een titel, auteur en beschrijving van het artikel. 

Afhankelijk van het type bedrijf dat je runt kan het toevoegen van een prijs, webshop link of download link een enorme toevoeging zijn. Bezoekers hebben zo direct antwoorden op de vragen die ze waarschijnlijk hebben, en deze antwoorden kunnen ze zomaar klant van jouw bedrijf maken. 

Hoe werkt het? 

Het activeren van Rich Pins gaat in twee stappen. Ten eerste zul je metadata moeten toevoegen aan de content op je website. De soort van metadata die je toevoegt, hangt af van het type Rich Pin dat je wilt activeren. Artikel, product of recept

Vervolgens zul je de Rich Pins functie moeten aanvragen bij Pinterest. Dit doe je door één van je website pagina’s, waaraan je je metadata hebt toegevoegd, in de Rich Pins Validator in te voeren. Het enige wat je vervolgens hoeft te doen is aangeven hoe je je pagina’s hebt opgezet (HTML, oEmbed of Shopify). Door ‘apply now’ te klikken is je aanvraag ingediend. Is alles goed gegaan? Dan is de functie binnen 2 of 3 dagen beschikbaar. 

Pinterest Shop the Look 

Een tweede verkoop functie van Pinterest is Shop de Look. Shop the Look is een tagging functie die het mogelijk maakt om meerdere producten in een pin te taggen. Zo kun je als kleding brand bijvoorbeeld een outfit uploaden en elk product op de foto taggen, met link naar je webshop. Ook kan dit uiteraard voor bijvoorbeeld een interieur of elke andere 'look' met producten die je graag wilt verkopen. Je kunt borden maken voor alle typen producten waarin je laat zien wat producten kosten en hoe ze te bestellen zijn. 

Shop the Look
https://business.pinterest.com/en/shop-the-look-pins

Het voordeel van Shop de Look vergeleken met Rich Pins is het feit dat je naar meerdere producten kunt linken aan één afbeelding. Op deze manier kun je een lookbook creëren dat ook nog in zijn volledigheid te koop is. En dat is ideaal, vooral omdat inspiratie voor een look precies is waar Pinterest gebruikers voor komen. Wanneer deze exacte look ook nog te koop is, is de kans op verkoop extra groot. 

Hoe werkt het? 

Voor het installeren van Shop de Look bestaan twee mogelijkheden: Je kunt er voor kiezen om zelf handmatig prijs tags toe te voegen aan je foto’s, of je kunt samenwerken met een instantie die de tags voor je toevoegt en bijhoudt. Wanneer je alle pins wilt voorzien van tags kan het enorm veel werk zijn om dit handmatig te doen, en daarom kan het laten toevoegen van grote hoeveelheden tags nuttig zijn. Heb je minder pins? Dan is handmatig toevoegen waarschijnlijk een meer economische oplossing. 

Twee bedrijven die samenwerken met Pinterest voor het beheren van Shop de Look accounts zijn Curalate en Olapic

Wil je de tags zelf toevoegen? Klik dan op het label tekentje in je pin en voer vervolgens alle benodigde gegevens in. Let op dat je je website eerst claimt, anders is het label tekentje niet zichtbaar. 

Pinterest shopping

Hulp nodig? 

Ook al is het zo gebeurd, het verkoopklaar maken van je Pinterest account vergt de nodige planning en een aantal stappen. Heb je hulp nodig of ben je benieuwd hoe je je social media strategie kunt verbeteren? Dan helpen we je graag verder. 

Neem gerust contact met ons op voor een gratis adviesgesprek of meld je aan voor onze growth hacking nieuwsbrief. Wil je graag weten hoe de sales & marketing machine van jouw bedrijf ervoor staat? Doe dan mee aan onze Sales & Marketing Groeitest. Via deze test weet je in een paar minuten of jouw bedrijf nog verbetering kan gebruiken.

Schrijf je in voor onze growth hacking nieuwsbrief