Een crowdfunding starten via Kickstarter of Indiegogo

Een bedrijf starten met een crowdfunding campagne

Gadgets, kaartspellen en kledingstukken; we hebben het allemaal langs zien komen in succesvolle crowdfunding campagnes op platforms als Kickstarter en Indiegogo. Crowdfunding wordt steeds populairder en steeds meer bedrijven starten een crowdfunding campagne om zo enorme bedragen binnen te halen. Heb je Van Moof in het nieuws gezien deze maand? Met hun recente campagne haalde dit Nederlandse bedrijf maarliefst €2,5 miljoen op voor de verdere ontwikkeling van hun design fietsen.

Een crowdfunding campagne kan een project een grote financiële boost geven en daarnaast aan een trouwe groep fans helpen. Een vliegende start voor ieder bedrijf! 

Crowdfunding idee

Wat is crowdfunding?

Een crowdfunding campagne vraagt mensen (in de crowdfunding wereld ‘backers’ genoemd) door middel van een geldbedrag een project te steunen. Een campagne presenteert een product of dienst, meestal nog voordat dit geproduceerd en beschikbaar is. In de meeste gevallen hangt het wel of niet op de markt brengen hiervan af van de afloop van de campagne. Wordt een doelbedrag binnen gehaald, dan gaat het project door. Lukt het niet? Dan wordt een project afgelast of op een andere manier gerealiseerd.

Rewards

Backers kunnen de realisatie van een project steunen door het vooraf bestellen van het product, meestal met korting. Ook worden vaak extra producten of diensten aangeboden (in de crowdfunding wereld vaak ‘rewards’ of ‘perks’ genoemd), voor hogere of lagere geldbedragen. Zo zijn bijvoorbeeld stickers voor een klein bedrag gangbaar, en bieden bijna alle campagnes ook een aantal ‘rewards’ van hoge bedragen aan.

Crowdfunding voorbeelden

Dit kan van alles zijn. Hoe hoger het bedrag, hoe creatiever de rewards vaak zijn. Denk bijvoorbeeld aan een 'meet & greet' met de maker, of een gepersonaliseerd product. Op deze manier wordt het steunen van een campagne een ervaring en voelen backers zich persoonlijk betrokken bij het product of bedrijf.

Ook worden vaak ‘grappige’ acties toegevoegd aan de lijst met rewards. Van dronken postcards tot tattoos tot Twitter volgers, je kunt het zo gek niet bedenken.

En al is dit minder gangbaar, op sommige platforms zoals Oneplanetcrowd is het ook toegestaan om backers te belonen met bijvoorbeeld aandelen. Dit is hoe Van Moof hun grote succes behaalde.  

“You will receive a unique hand-scrawled postcard written while we were drunk, which we'll regret horribly by the time it arrives”. - Mysterious letters.

“Matt Porterfield will tattoo your initials on his arm. He chooses the font. And we'll throw in the DVDs.” - I used to be darker.

"@tychobrahe will follow you on twitter for one year. You can bombard him with 140 character requests all year long.” - Penny arcade sells out.

Waarom een crowdfunding starten?

Uiteraard is een crowdfunding een goede manier om snel een groot geldbedrag binnen te halen om je product te lanceren. Alle startende ondernemers hebben geld nodig, en dit is bij een bank niet altijd makkelijk. Echter, een crowdfunding campagne heeft meer voordelen dan alleen het bekende geld inzamelen. Zo kun je met een slimme campagne een enorme naamsbekendheid opbouwen. En hier heb je op de lange duur veel meer aan dan aan een geldbedrag.

Backer community

Een aantal weken geleden keken we in onze blog naar de social community. We legden uit dat een trouwe groep fans enorm kan bijdragen aan het succes van een bedrijf en hoe fans als een soort ambassadeurs kunnen werken, die graag over je bedrijf vertellen en trots zijn om dit bij vrienden, collega’s of familieleden aan te bevelen.

Crowdfunding starten

Een geldbedrag is natuurlijk fijn, maar alleen daarmee kom je er niet. Nog nuttiger is een groep trouwe fans die achter je staan en je product graag koopt en promoot. En dit is precies wat een crowdfunding campagne in de hand werkt.

Zonder een daadwerkelijk product gezien te hebben zegt een backer ‘ja, ik sta achter je en wil dat jouw doel werkelijkheid wordt’. Een backer is vanaf het begin deel van je project en leert gaandeweg kennen wie jij bent, hoe je project verloopt en hoe je je inzet voor je passie. Dit zorgt voor een band die op een andere manier niet zo makkelijk op te bouwen is.  

Wellicht een extreem voorbeeld, maar toch het noemen waard. Exploding Kittens is het project met het hoogste aantal backers ooit. Het kaartspel werd in 2015 gelanceerd op Kickstarter en werd door maar liefst 219,382 mensen gesteund. Rewards waren, naast uiteraard het ‘Exploding Kittens’ kaartspel zelf, een ‘exclusief’ kaartspel speciaal voor backers en een ‘custom card’ speciaal ontworpen voor een backer. Door hun unieke product en opvallende stijl wist dit project meer dan 2 miljoen mensen te overtuigen het project te steunen. Hiermee haalden ze bijna 9 miljoen dollar binnen en groeide het kaartspel een grote naamsbekendheid. Kun je je het effect van 219,382 trouwe fans voorstellen? En niet zomaar fans, fans die daadwerkelijk actie hebben ondernomen en een betaling hebben gedaan om het project werkelijkheid te laten worden. 

Kickstarter of Indiegogo?

Uiteraard is het succesvol starten van een crowdfunding campagne niet makkelijk. Een opvallende stijl, mooie introductie video en zorgvuldig uitgedachte crowdfunding pagina zijn essentieel en hier gaat veel meer strategisch denkwerk in zitten dan wij in deze blog kunnen bespreken. Wel willen we kort ingaan op de twee meest bekende crowdfunding platformen en de voornaamste verschillen tussen deze twee.

Kickstarter

Kickstarter is één van de oudste en meest bekende crowdfunding websites. Het platform heeft een enorm community aan gepassioneerde volgers overal ter wereld, die graag op de hoogte blijven van nieuwe projecten en deze actief steunen. Bijna iedere entrepreneur die er voor kiest op Kickstarter een crowdfunding te starten heeft zelf ook enkele projecten gesteund.

Kickstarter campagne

Beperkingen van Kickstarter

Kickstarter richt zich vooral op creatieve projecten zoals gadgets, games, films en boeken. Projecten die te veel van deze onderwerpen afwijken worden niet toegestaan. Dit kan een voordeel zijn, omdat dit is waar Kickstarter fans in geïnteresseerd zijn. Echter, het is ook een beperking. Past jouw plan hier niet tussen, dan zul je op zoek moeten naar een platform dat wel bij jou past.

Naast een beperking in het type projecten, heeft Kickstarter ook een aantal beperkingen wat betreft bijvoorbeeld het land van herkomst van het project. Zo kun je alleen een Kickstarter crowdfunding starten wanneer je uit de USA, de UK, Canada, Australië, Nieuw zeeland, Nederland, Denemarken, Ierland, Noorwegen, Zweden, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Italië, Oostenrijk, België, Zwitserland, Luxemburg, Hong Kong, Singapore, Mexico of Japan komt.

Crowdfunding starten op Kickstarter

Voordat je een Kickstarter campagne kunt starten, zul je je project eerst ter goedkeuring moeten indienen. Ongeveer 75% van de ingediende projecten wordt geaccepteerd, 25% redt het helaas niet. Dit komt voornamelijk doordat deze projecten te veel afwijken van de door Kickstarter opgestelde richtlijnen. Om geaccepteerd te worden moeten projecten:

  • Iets creëren dat gedeeld kan worden met anderen. ‘At some point, the creator should be able to say: “It’s finished. Here’s what we created. Enjoy!”
  • Eerlijk en transparant zijn
  • Niet gerichtzijn op goede doelen
  • Geen investeringen bevatten of vereisen
  • Geen van Kickstarter’s verboden items bevatten (denk aan dieren, eten en drinken, wapens en meer).
Kickstarter beperkingen

Voldoet je project aan deze eisen en ziet je ontwerp er goed uit? Dan kun je je voorstel indienen en is de kans relatief groot dat je wordt geaccepteerd.

Is je project geaccepteerd? Dan kun je aan de slag met het ontwerpen van je campagne. Stel je doelen vast, bedenk welke ‘perks’ of ‘rewards’ je wilt verkopen, werk aan een mooie introductie video (of video’s) en presenteer dit alles in jouw eigen stijl.

Wanneer je je doelbedrag op Kickstarter hebt ingezameld en je project kan worden uitgevoerd, houdt dan in gedachten dat Kickstarter 5% van je totaal binnenhaalde bedrag zal houden, en een aanvullende 3-5% ‘payment processing fee’. Betaling zal alleen plaatsvinden als het uiteindelijke campagnedoel wordt behaald. Lukt dit niet? Dan gaat het hele project via Kickstarter niet door, en krijgen backers hun geld terug.

Indiegogo

Ook Indiegogo is een bekend crowdfunding platform, dat in 2008 werd opgericht. Al is de Indiegogo community iets kleiner dan die van Kickstarter,  er zijn veel overeenkomsten tussen de twee platforms. De opzet van de pagina’s is vrijwel hetzelfde, kosten zijn vergelijkbaar en ook Indiegogo wordt voornamelijk gebruikt voor creatieve projecten. Echter, het voornaamste verschil is dat Indiegogo iets toegankelijker is voor verschillende soorten projecten.

Beperkingen van Indiegogo

Kan iedereen dan zomaar een crowdfunding starten op Indiegogo? Bijna wel. Wat betreft landen is de enige beperking van Indiegogo dat projecten uit landen die op de US OFAC-sanctielijst staan niet worden toegestaan. Alle andere landen kunnen deelnemen. Ook biedt Indiegogo meer flexibiliteit wat betreft producten of diensten die worden aangeboden. Bijvoorbeeld kledingstukken en ‘community projecten’ zie je regelmatig langskomen op het platform, terwijl dit op Kickstarter niet gebruikelijk is.

Uiteraard mag een campagne, net als op Kickstarter, geen verboden items bevatten.

Crowdfunding starten op Indiegogo

Iedereen kan een crowdfunding starten op Indiegogo, zonder voorafgaande goedkeuring. Het enige dat je hoeft te doen is het, net als bij Kickstarter, inrichten van je campagne pagina en het uitdenken van je campagne strategie.

Een belangrijk verschil tussen Kickstarter en Indiegogo is het feit dat Indiegogo naast een vast doelbedrag ook een flexibel doelbedrag toestaat. Dit houdt in dat ook wanneer je je doelbedrag niet haalt, het project gewoon door kan gaan. Dit is een groot voordeel aan het gebruik van Indiegogo. Aangezien het maken van naamsbekendheid en het opbouwen van een community een belangrijk onderdeel is van een crowdfunding campagne, kan het namelijk nadelig werken als een project ‘niet lukt’ en daarom niet doorgaat.

Met een flexibel campagne doel kan zonder grote druk gebruik worden gemaakt van Indiegogo’s community en van de kans om via een campagne een bedrijf te laten groeien. 

Haal je je doel wel? Dan houdt Indiegogo 4% van het binnengehaalde bedrag. Lukt het niet? Dan wordt 9% van het totaal binnengehaalde bedrag gehouden.

Crowdfunding strategie

Een crowdfunding starten voor community building

Zoals eerder aangegeven, het opzetten van een succesvolle campagne kost veel tijd en planning en één blog biedt niet voldoende ruimte om hier in detail op in te gaan. Echter, om je een indruk te geven, veel projecten werken minstens een half jaar toe naar de lancering van een campagne. 

Waar gaat deze tijd dan in zitten? Voornamelijk in het uitdenken van campagnedoelen en in het opbouwen van een community. Al profiteer je ongetwijfeld van de bestaande community van een crowdfunding platform, alleen daarmee red je het niet. We raden iedereen daarom aan om voldoende aandacht te besteden aan de voorbereiding van een campagne launch. Start alleen met een goed uitgedachte strategie en een sterke community die klaar staat om te helpen. Voldoende social media volgers en een mailinglist zijn bijvoorbeeld een voorwaarde voor succes. 

Lead magnets

Wil je aan de slag met deze mailinglist? De beste manier om een lijst op te bouwen is via een lead magnet. Al is deze campagne al een tijdje geleden beëindigd, Simple Happy Kitchen is een mooi voorbeeld van een project dat succesvol werd door middel van een lead magnet. Het project biedt, nog steeds, mooie printbare posters aan voor nieuwe mailinglijst inschrijvingen. Met succesvol social media management bereikte het project een grote groep mensen die allemaal graag een gratis poster wilde ontvangen. Een mooi poster in ruil voor een e-mail adres. En het poster fungeerde direct als een ‘preview’ van het later ontwikkelde boek, waarvoor de campagne uiteindelijk was opgezet. Door middel van het poster kon het project een stukje laten zien van de kwaliteit die van het boek te verwachten was.

Lead magnet

Social media

Al zijn de ervaringen enorm verschillend per project, social media is voor iedere campagne onmisbaar. Het is een makkelijke manier om mensen overal ter wereld te bereiken, deze op de hoogte te houden en een gevoel van community te creëren.

Veel campagnes kiezen er voor om een Facebook groep te starten om leden een ‘exclusieve backers club’ ervaring te geven. In deze groep kun je ‘behind the scenes’ updates delen, advies vragen aan de community en mensen het gevoel geven dat ze onderdeel zijn van het avontuur. Deze volgers die zich hoogstwaarschijnlijk nauw betrokken voelen bij het project zijn precies wat je nodig hebt.

Social media

Community building: Een globale berekening

Uiteraard is dit verre van representatief, maar interessant is het wel. Een tijdje geleden spraken we een aantal entrepreneurs die aangeven dat in hun geval ongeveer 2-3% van alle social media volgers en nieuwsbrief inschrijvers uiteindelijk backer werden. Dit laat zien dat een crowdfunding starten geen kleinigheid is. Reken maar uit: Heb je €10.000 euro nodig om je project uit te voeren? Is de gemiddelde prijs van je ‘reward’ €20? Dan heb je, extra kosten en platform fees niet meegerekend, 500 backers nodig. Dit betekent dat, om je campagne te laten slagen, je ongeveer 16666 volgers en nieuwsbrief inschrijvers nodig hebt.

Nu denk je waarschijnlijk: ‘Zo veel? Dan doe ik wel geen crowdfunding campagne…’ Dit is een logische gedachte, maar bedenk wel dat mensen sneller geneigd zijn een crowdfunding campagne te steunen dan een ‘normaal’ startup project. Wanneer je je campagne slim aanpakt en gebruik maakt van de naam die platforms als Kickstarter en Indiegogo hebben, kun je met een crowdfunding campagne sprongen maken die je anders niet zo snel zou maken.

En nogmaals, financiën zijn uiteraard een belangrijk deel van je campagne, maar de echte waarde op de lange duur zit hem in de sterke community die je tijdens het avontuur zult opbouwen.

Community building

Hulp nodig?

Loop je rond met een idee in je hoofd, maar twijfel je hoe je hier het beste mee van start kunt gaan? Twijfel je of je een crowdfunding wilt starten en wil je weten wat de beste oplossing voor jouw project zal zijn? Wij helpen je graag op weg. Neem gerust contact met ons op voor een gratis adviesgesprek of meld je aan voor onze growth hacking nieuwsbrief. Hierin zul je regelmatig nieuwe growth hacking ontwikkelingen langs zien komen die je hoogstwaarschijnlijk zult kunnen gebruiken bij het opzetten van je project. Wil je eerst zelf even checken hoe goed jouw organisatie digitiaal is ingericht? Doe hier onze gratis groeitest!

Schrijf je in voor onze growth hacking nieuwsbrief