Backlinks verzamelen door middel van gastblogs

SEO en backlinks

Waarom jouw website nog steeds niet tevoorschijn komt op de eerste pagina van Google? Het antwoord daarop heeft hoogstwaarschijnlijk te maken met een beperkte hoeveelheid goede backlinks. Maar wat zijn backlinks, waarom zijn ze zo belangrijk en vooral; hoe verkrijg je backlinks? Het zal na het lezen van de titel niet geheel als verrassing komen, maar een veelgebruikte manier om backlinks te generen is het schrijven van gastblogs. But there is a catch!

Backlinks als politiek

Backlinks en de Tweede Kamer

Backlinks zijn links op een andere website naar jouw eigen website. Google telt deze links als stemmen. Een stem met een link naar je website kan gezien worden als iemand die aangeeft dat jouw website waardevol is. Hierdoor laat Google jouw website eerder tussen de zoekresultaten op de eerste pagina zien.

Het is eigenlijk hetzelfde als in de politiek; hoe meer stemmen hoe beter. Door goed campagne te voeren, probeer je om zoveel mogelijk stemmen te genereren. Wanneer het bij de politiek over het aantal zetels gaat in de Tweede Kamer, gaat het bij Google over de eerste pagina. Met te weinig zetels heb je gewoon niks te zeggen. Bij Google beland je op de tweede pagina, of nog erger…

 

Gastbloggen, een goudmijn aan nieuwe klanten?

Zeker voor startende bedrijven kan een gastblog zorgen voor een boost in je bereik. Het is teren op andermans netwerk om je bedrijf onder de aandacht te laten komen. Het kan zorgen voor naamsbekendheid en wanneer je jouw website linkt, zorgt het ook voor traffic naar je pagina. Je zult wel denken; een goudmijn aan nieuwe klanten. In de praktijk gaat het echter anders.

Het Gastblog Experiment van Leapforce

Dit zagen wij ook bij Leapforce. Gastbloggen blijkt geen optimaal middel voor leadgeneratie te zijn. Het is een goed middel voor het genereren voor een groot bereik, maar de conversiecijfers zijn laag. 

In een eerdere blog werd gastbloggen als een van de 19 tractie kanalen voor leadgeneratie genoemd. Zoals beloofd in die blog heeft Leapforce een eigen experiment uitgevoerd met gastbloggen. Onze eigen Witold schreef een gastblog die werd gepubliceerd op een website met een zeer goed bereik. Het artikel werd veel gelezen en de reacties waren positief. En de traffic naar onze website? Ho maar. De 0,2% die wel heeft doorgeklikt, super leuk! Maar niet echt wat je noemt een high score. En nee, dit is niet alleen bij Leapforce het geval.

Gastbloggen

Waarom gastbloggen voor backlinks?

Gastbloggen gaat dus niet per se gepaard met een hoge conversie ratio. Maar waar is het dan wel goed voor? Het gaat om het opbouwen van een hoge website autoriteit of domein autoriteit. Websites met een hoge autoriteit, oftewel een goede status, zorgen voor een hogere ranking in Google. Deze autoriteit bouw je onder meer op door het genereren van relevante backlinks.

Een groot aantal backlinks zorgt dus niet alleen voor ‘stemmen’, maar laat de status van je website ook groeien. Een belangrijk punt hierbij is wel de relevantie en de autoriteit van de link. Die lieve buurman en die goede vriend willen natuurlijk best wel voor jou even een linkje delen. Maar, zo werkt het helaas niet. Niet iedere backlink wordt namelijk even waardevol beschouwd, hier is Google te slim voor. De autoriteit en de inhoud van de website waar de link vanaf komt, speelt een grote rol.

Sceptici over gastbloggen

Toch zijn er vakmensen die anders denken over gastbloggen. Bijvoorbeeld Matt Cutts. Gastbloggen is volgens hem zo uitgemolken als linkbuilding strategie dat het als spam wordt gezien door Google. Is dit waar? Ja en nee. Google heeft natuurlijk het liefst alleen links omdat jouw content dat echt verdient. En Google is, zoals eerder gezegd, slim. Erg slim. Een enorme hoeveelheid links van ‘waardeloze blogs’ doet daarom meer kwaad dan goed voor je domein autoriteit. Google ziet dit als irrelevante links en beoordeelt deze backlinks als spam. Maar daarbij blijft wel dat de backlinks van een kwalitatief goede website (dus met relevante content en een hoge autoriteit) naar jouw website, jouw autoriteit laat stijgen.

Backlink building

Succesverhaal gastblogs & backlinks

Het bewijs dat gastbloggen wel degelijk werkt, is te zien bij Buffer. Een webservice die social media berichten op verschillende kanalen voor je inplant en op de tijd en datum deelt die jij instelt. Leo Widrich, co-founder van Buffer, liet alleen door het gebruik van gastblogs Buffer groeien van 0 naar 100.000 klanten. Ja, in een periode van 10 jaar zeker? Nee, absoluut niet. Slechts 9 maanden had hij nodig. In die tijd schreef hij ruim 150 blogs voor verschillende websites. Dat is gemiddeld 1 blog iedere 2 dagen. Best even doorwerken hè? Al ging dat in het begin echt niet van zo’n leien dakje als nu. Nu schrijft hij ongeveer een artikel in 2 uur (800 artikelen verder), maar Leo deed hier in het begin gerust enkele dagen over.

Tips voor gastbloggen

  • Heb geduld. Het effect van gastbloggen zie je pas terug op de lange termijn. Verwacht dus niet na het plaatsen van je eerste gastblog een enorme piek in je verkoopresultaten. Het draagt bij aan je ranking in Google. Wanneer je eenmaal een plek hebt veroverd op de eerste pagina van Google, ga je het zeker terugzien in je verkoopresultaten. Dit gaat alleen niet vanzelf en kost dus tijd.  
  • Selecteer de website waar je een gastblog voor schrijft zorgvuldig. Komt de content van de website overheen met jouw markt? En past jouw onderwerp waar je een blog over schrijft goed tussen de bestaande content? Zorg voor relevante links. Links vanuit startpagina’s of forums vallen hier niet onder. En heeft de website een hoge domein autoriteit? Bij drie keer ‘ja’ voldoet de website aan de perfecte locatie voor een gastblog.
  • Gebruik geen ‘article spinning’. Een artikel schrijven en hetzelfde artikel gebruiken voor verschillende gastblogs door enkel een paar woorden aan te passen. Dit lijkt in eerste instantie goed voor de hoeveelheid backlinks naar jouw website, maar dat is helaas niet het geval. Google ziet dit als dubbele content waardoor je kans op de eerste pagina met zoekresultaten vrijwel nihil wordt.
Article spinning

Tips voor backlinking

  • Schrijf kwalitatief goede content. Laat je backlink strategie niet alleen leunen op gastblogs, zorg dat je je backlinks ook verdient. Door goede content te schrijven willen mensen jouw content delen door anderen te inspireren. En geloof me, dat gaat een stuk sneller. Van je netwerk moet je het hebben, een soort affiliate marketing. Proud to share!
  • Gebruik geen ruillinks. Als jij een link van mij deelt dan deel ik een link van jou, oke? Nee niet oke. Google herkent deze vorm en werkt daarom ook niet in je voordeel. Ook de ABC link wordt herkend. Dit is een ruillink met 3 participanten. A deelt van B, B van C en C van A.
  • Overdrijf het aantal links niet. Wanneer je te veel links in je content gebruikt, kan Google dit ervaren als extreme linkbuilding strategie. Google beoordeelt dit als spam. Overdrijf het dus niet en link alleen wanneer dit van toegevoegde waarde is.
  • No follow tag. Is het echt noodzakelijk om zo veel links te gebruiken? Biedt het de lezer toegevoegde waarde om door te klikken naar die andere website, maar draagt het niet bij aan jouw SEO waarde? Maak van de backlink dan een nofollow link. Google checkt deze link dan niet waardoor het niet kan worden geschaald onder een linkbuilding strategie. Dit kan je doen door de ‘unfollow tag’ aan je backlink te koppelen.
  • Backlinks van social media. De populariteit van social media is je vast niet ontgaan, eigenlijk kan niemand meer zonder. Ieder bedrijf, persoon, event, alles heeft een eigen pagina en dus een eigen netwerk. De backlinks van social media kanalen worden daarom steeds waardevoller. Wanneer je dus een gastblog schrijft, zorg er dan voor dat ze dit ook delen op hun social media. Deze backlinks moet je hebben.
Gastblogs en backlinks

Hulp nodig?

Wil je graag meer weten over gastbloggen en backlinking? Wij geven je graag advies. Neem gerust contact met ons op voor een gratis adviesgesprek of meld je aan voor onze growth hacking nieuwsbrief. Zo blijf je op de hoogte van alle nieuwe ontwikkelingen op het gebied van growth hacking.

Schrijf je in voor onze growth hacking nieuwsbrief

Een reactie plaatsen