Je website optimaliseren met Hotjar

Website optimalisatie

Bijna alle websites hebben een doel. Sommigen verzamelen nieuwsbrief inschrijvingen, sommigen verkopen producten of diensten en anderen creëren naamsbekendheid door middel van mooie verhalen of foto’s.

Website optimaliseren

Echter, niet alle websitebezoekers bereiken dit doel. Sommigen kunnen hun doel niet vinden, anderen worden afgeleid door andere functies van de website en anderen vinden de website simpelweg oninteressant en haken direct af.

Om mensen naar het uiteindelijke doel te leiden, is het daarom van belang een website zo goed mogelijk te optimaliseren. Dit proces wordt ‘conversie optimalisatie’ genoemd. Conversie optimalisatie houdt in het uitvoeren van activiteiten om het aantal bezoekers dat een bepaalde actie uitvoert te verhogen. Wil je bijvoorbeeld dat je website bezoekers een product kopen? Dan zul je ze zo snel en soepel mogelijk naar de betaalpagina moeten leiden, zonder enige afleiding of verwarring die ze op andere gedachten kan brengen. Uiteraard zijn hier uitzonderingen op, zoals verwijzingen naar aanvullende producten. Deze kunnen namelijk juist tot extra omzet en conversie leiden.

Customer journey

Een websitebezoek is, letterlijk, een route.  Een bezoeker komt de website binnen via de homepage, of direct op een subpagina. Waarschijnlijk scrolt de muis wat rond, op zoek naar een bepaald onderdeel van de website. Staat dit in het menu? Dan wordt er geklikt. Staat dit er niet, dan wordt het scrollen of zoeken in submenus. Staat het hier ook niet? Dan bestaat de kans dat de website na een paar seconden weer wordt gesloten. De route kan lang zijn en eindigen in een conversie, maar kan ook veel te kort zijn en eindigen in helemaal niets. En dit is natuurlijk zonde, helemaal als hetgene dat de bezoeker zocht wel op de website te vinden was.

Een website optimaliseren voor elke bezoeker, met elke mogelijke vraag en elke gedachtegang is echter niet makkelijk. We kunnen immers niet in het hoofd van websitebezoekers kijken. Toch?

Gedachten lezen

Gelukkig is dit niet helemaal waar. We kunnen inderdaad geen gedachten lezen, maar een handige tool zoals Hotjar geeft middels beeldscherm opnames inzicht in wat websitebezoekers op een website doen, en waar ze vastlopen. En daar hebben we al enorm veel aan.

Wat is Hotjar?

Hotjar is een tool die je inzicht geeft in het gedrag van websitebezoekers. Via heatmaps, visitor recordings, conversion funnel reports, form analyses en surveys kun je te weten komen waar op je website je verbeteringen kunt aanbrengen om tot een hogere conversie te komen. 

Door de tool op een website aan te sluiten met de Google Tag Manager, kun je precies zien wat bezoekers op deze website doen. Je ziet hoe ze binnen komen, waar ze heen scrollen, waar ze klikken, hoeveel tijd ze overal doorbrengen en hoe ze de website weer verlaten. Ook heeft de tool functies vergelijkbaar met die van Google Analytics. Zo kun je aantallen bijhouden van website bezoekers per pagina en kun je analyses uitvoeren over bijvoorbeeld online formulieren.

Maar wat zijn de functies van Hotjar dan, en hoe werken deze precies?

#1 Hotjar Heatmaps

Wellicht de meest bekende functie van Hotjar is de heatmap. Een heatmap is een kleurenschaal van rood naar blauw. Elementen waar websitebezoekers vaak met hun muis overheen scrollen of op klikken zijn rood, elementen waar weinig aandacht aan wordt besteed zijn blauw.

Via Hotjar heatmaps kun je zien welke elementen het goed doen en waar je wellicht nog iets aan kunt verbeteren. Een volledig blauw onderdeel van een website menu of een blauwe pop up zorgen namelijk alleen maar voor onnodige ‘ruis’ en kunnen daarom beter aangepast of verwijderd worden. Heatmaps zijn een ideale tool voor A/B testing. Verschillende versies van een website kunnen geanalyseerd worden door middel van een heatmap, om vervolgens makkelijk vergeleken te worden.  

Hotjar heatmaps
Bron: https://www.hotjar.com/heatmaps

Er bestaan diverse soorten heatmaps. Scroll heatmaps, click heatmaps, move heatmaps en desktop & mobile heatmaps. Zoals de naam al verraadt, geven deze maps verschillende dingen weer. Kliks, beweging, scrolls en het gedrag van klanten op mobiel of desktop.  

#2 Visitor recordings

Ook kun je er voor kiezen bewegende opnames te bekijken van website bezoeken. Deze visitor recordings zijn korte filmpjes waarin je de muis van je bezoekers ziet bewegen over de website. Je ziet welke route je bezoekers nemen, waar ze hun muis heen bewegen en hoe ze de website binnenkomen en weer verlaten.

Het analyseren van deze recordings helpt je in te zien hoe bezoekers jouw website ervaren. Je kunt precies zien waar bezoekers naar op zoek zijn, hoe lang het duurt voordat dit doel wordt bereikt en waar zich eventuele problemen voordoen.

Hotjar session recordings
Bron: https://www.hotjar.com/session-recordings/

Om een voorbeeld te geven, denk aan een e-commerce webshop. Bezoekers komen de website binnen, bladeren door de producten en voegen een product toe aan het winkelmandje. In dit winkelmandje staat de optie ‘verder winkelen?’. Bezoekers klikken hier op, winkelen verder en sluiten de website weer. De optie om terug te keren naar de productpagina zorgde voor afleiding, waardoor het winkelmandje vergeten werd en de website uiteindelijk werd verlaten. Door in dit geval de optie ‘verder winkelen?’ te verwijderen of verplaatsen, zullen meer klanten in het winkelmandje blijven en uiteindelijk afrekenen. Hoe was je hier achter gekomen zonder de website bezoeken daadwerkelijk te bekijken?

Ook zijn visitor recordings ideaal om problemen op een website op te sporen en om de bounce rate te verlagen. Door voldoende recordings te bekijken zul je al snel patronen opsporen in de redenen waarom mensen een website verlaten. Door deze redenen aan te pakken kun je stap voor stap zorgen dat mensen geen reden meer hebben om weg te klikken.

#3 Hotjar funnels

Hotjar biedt naast het bekijken en analyseren van website bezoeken ook de mogelijkheid om deze te tracken in een Hotjar funnel. Met een funnel kun je stap voor stap invullen welke pagina’s doorlopen dienen te worden onderweg naar een uiteindelijk conversie doel.

Zo kun je bijvoorbeeld besluiten dat bezoekers binnenkomen via de homepage, vervolgens je blogs doorlezen en zich uiteindelijk onderaan de blog aanmelden voor de nieuwsbrief.

Hotjar funnels

In de Hotjar funnel functie wordt bijgehouden hoeveel bezoekers deze stappen doorlopen en welke stap het meeste uitval veroorzaakt. Zo kun je gemakkelijk zien welke stap je zult moeten verbeteren om je conversie te verhogen.

#4 Form analysis

Een andere handige functie die je kunt gebruiken voor het optimaliseren van je website, is de Hotjar form analysis. Heb je bijvoorbeeld een contactformulier of een formulier voor een nieuwsbrief inschrijving op je website staan? Dan kun je met Hotjar bijhouden hoeveel bezoekers dit formulier krijgt, wat de ‘conversion rate’ is, hoeveel interactie er met het formulier plaatsvindt, wat de gemiddelde interactie tijd is, en nog veel meer. Formulieren zijn een belangrijk onderdeel van veel websites, en het optimaliseren van een formulier kan voor een sterke verhoging in conversie zorgen. 

#5 Leer je bezoekers kennen

Al zijn deze wellicht minder bekend, de overige functies van Hotjar zijn toch het noemen waard. Naast het bekijken en analyseren van website bezoeken, biedt Hotjar namelijk ook mogelijkheden om bezoekers beter te leren kennen. Zo kun je via Hotjar Surveys relevante vragen aan je bezoekers voorleggen, of via de Feedback Poll directe reacties van bezoekers ontvangen. Door de juiste vraag te stellen, kun je zo precies te weten komen waar jouw website of product verbetering kan gebruiken. Hoe beter je je potentiële klanten leert kennen, hoe beter je je website kunt inrichten om van deze potentiële klanten trouwe fans te maken.

Optimaliseren met Hotjar

Hulp nodig?

Wil je graag de conversie van je website verhogen en overweeg je gebruik te maken van Hotjar? Wij hebben ervaring in het gebruik van Hotjar, maar gebruiken ook diverse andere tools. De juiste tools zijn essentieel voor de groei van een bedrijf, en wij geven graag advies over de tools die jou verder kunnen helpen.

Neem gerust contact met ons op voor een gratis adviesgesprek of meld je aan voor onze growth hacking nieuwsbrief. Wil je graag weten hoe de sales & marketing machine van jouw bedrijf ervoor staat? Doe dan mee aan onze Sales & Marketing Groeitest. Via deze test weet je in een paar minuten of jouw bedrijf nog verbetering kan gebruiken.

Schrijf je in voor onze growth hacking nieuwsbrief

Een reactie plaatsen