Je bedrijf laten groeien door online community management

Weet jij waarom het creëren van content zo effectief is voor het generen van nieuwe leden binnen je community? Online community management is een van de 19 tractie kanalen voor leadgeneratie waar we je graag meer over vertellen.

Community manager

Wat is online community management?

Community management is het bouwen, laten groeien en managen van een groep mensen met dezelfde interesses.

It’s all about sharing knowledge.

Het delen van kennis en ervaringen zorgt  ervoor dat mensen zich willen verbinden om op de hoogte te kunnen blijven van deze onderwerpen. Vóór het digitale tijdperk ging dit voornamelijk via trainingen, conferenties, netwerkborrels etc. Echter, tegenwoordig is het niet meer genoeg om je alleen te focussen op de offline variant. Achter de online variant van community management schuilt namelijk een veelbelovende wereld.

De volgers op jouw social media kanalen vormen een onderdeel van je community. Een online community is eigenlijk veel meer dan dat, maar via social media is de grootte hiervan duidelijk uit te drukken in cijfers. Het laten groeien van deze groep is niet alleen heel belangrijk voor je bereik, maar een betrokken groep mensen kan ook worden gezien als een groep ambassadeurs voor je bedrijf. Door relevante content te delen ontstaan gesprekken tussen het bedrijf en de community en in de community onderling. Goede content inspireert en motiveert om verhalen te delen. Maar wat zijn dan de taken van een community manager?

Wat doet een community manager?

Dat is eigenlijk best een goede vraag waar veel verschillende antwoorden op zijn. Deze term bestaat namelijk nog niet zo lang en wordt pas sinds kort gezien als een aparte professie. Een community manager zou je kunnen plaatsen onder de marketingafdeling, CRM, maar het wordt ook gebruikt in de HR wereld. Kort gezegd: een community manager houd zich bezig met het starten van gesprekken, de interactie met de community en het verspreiden van content.

Waarom community management?

Zoals al kort hierboven benoemd, goede online community management creëert ambassadeurs voor je bedrijf. Een echte fan vertelt namelijk het liefst over zijn passie. Dat leuke artikel dat hij of zij laatst op social media had gezien, dat moet je weten! En laat mond-tot-mond reclame (online én offline) nou net de meest effectieve manier zijn om je conversie te verhogen. Van je vrienden moet je het hebben. Het is dus noodzakelijk om content te creëren waarover gesproken zal worden onder jouw volgers. 

Vrienden

Daarnaast kan je onwijs veel informatie halen uit de gesprekken die ontstaan op social media. Inzicht in wat er omgaat onder de groep mensen die voor jou het meest relevant is, zorgt ervoor dat jij precies weet welk onderwerp je de volgende keer moet aansnijden. Wat wil je nog meer? Het creëren van goede content zorgt dus voor een groot bereik, maar ook voor een beter zoekresultaat in Google door een hogere SEO score. Immers, hoe vaker jouw content gedeeld zal worden door je community, hoe hoger dit zal scoren in Google. 

Door een gesprek aan te gaan met je community door over onderwerpen te sparren, vragen te beantwoorden en (eventuele) klachten goed af te handelen, creeer je betrokkenheid. Een betrokken community heeft het beste met je voor en is bereid je te helpen. Dat betekent een goede groep mensen voor feedback! Feedback is niet alleen heel waardevol doordat jij je bedrijf kan optimaliseren maar je komt hierin ook je klanten en volgers tegemoet. Door content te blijven verbeteren en missende onderwerpen alsnog te bespreken, zorg je dat je community steeds enthousiaster wordt. En dit zie je terug in de conversie!

Tips voor effectieve community management

  1. Leg niet alles vast. Het is goed om je content te plannen, maar leg niet alles maanden van te voren vast. Het anticiperen op de actualiteit is voor je community des te interessanter. Geen paniek dus als een geplande blog even wordt uitgesteld doordat de NOS de aandacht op een ander onderwerp heeft gelegd die week. Hoe leuk voor je community als jij gelijk met een bericht over dit actuele onderwerp komt?
  2. Daag je community uit. Informeer je community niet alleen met informatie, maar vraag ook om een reactie. Laat weten dat je geïnteresseerd bent in hun mening over een onderwerp. Daag ze uit om een opmerking te plaatsen. Dit kan je doen door bijvoorbeeld content te creëren over een actueel onderwerp of een gedurfde stelling te plaatsen.
  3. Monitor de statistieken. Iedere community is anders. Dit betekent dat je zult moeten uitzoeken wat voor content bij die van jou past. Houd bij welke berichten reacties uitlokken, wanneer een bericht vaak wordt gedeeld, maar zet daarnaast ook targets. Check in hoeverre de huidige online community management strategie werkt en pas deze eventueel aan als je op die manier de targets niet haalt.
  4. Gastblogs. Dit is de manier om je community uit te breiden. Maak gebruik van onafhankelijke platforms relevant voor jouw markt. Door je verhaal te delen op een plek waar een grote groep mensen, allemaal geïnteresseerd in jouw vakgebied, zich verzamelen, geeft dit een groei boost in je community.
  5. Checklist. Maak een checklist waar alle content en reacties aan moeten voldoen. Denk nu niet een lijst van 2 kantjes, maar gewoon een paar korte richtlijnen waarmee je goodwill creëert. Dit zorgt ervoor dat je gesprekken positief en effectief blijven en dat er niet wordt afgedwaald van het onderwerp. Punten voor op de checklist: blijf beleefd, heb respect voor iemands privacy en verwijs negatieve reacties door via een DM.
Love our community

Hulp nodig?

Heb je hulp nodig bij het creëren van de juiste content om je community een mega groei te laten doormaken? Of misschien wel bij het onderhouden van je huidige community? Neem dan vrijblijvend contact op met ons. Wij denken graag met je mee! Of volg ons op Twitter, LinkedIn en Facebook om altijd op de hoogte te blijven van onze nieuwe posts. Je kunt je ook inschrijven voor de e-mail nieuwsbrief om alle nieuwe posts en growth hacking tips direct in je inbox te krijgen.

Schrijf je in voor onze growth hacking nieuwsbrief

Een reactie plaatsen