Wat is content marketing? En welke vormen zijn er?

Content marketing als tool in digitale marketing

Content marketing: Iedereen doet het, dus jij moet het ook doen. Toch? Het is het nieuwe buzzword dat eigenlijk helemaal niet zo nieuw is. En een organisatie zonder een goede content marketing strategie heeft in de huidige maatschappij geen schijn van kans om op te vallen. Heel kort door de bocht: alles valt of staat met content marketing.

Wat is content marketing

Toch lijkt er wat onduidelijkheid te zijn over wat content marketing precies is en hoe je het effectief kunt toepassen. Om dit duidelijk te krijgen, duiken we vandaag in de content marketing, het ontstaan ervan, de verschillende vormen en hoe je het effectief toepast voor jouw bedrijf.

Wat is content marketing?

Maar wat is content marketing dan precies? Voordat we daarop antwoord kunnen geven, moeten we kijken naar wat content precies is in deze context. Vaak wordt content gezien als de teksten die geschreven worden voor marketingdoeleinden. Echter, hoewel dat in veel gevallen ook het geval is, draait content niet alleen om teksten.

De definitie van content

Volgens het Cambridge woordenboek is content een onderwerp of idee dat geschreven, gesproken, gepresenteerd of gecreëerd is. Dat houdt dus in dat ook video’s, foto’s en zelfs PowerPoint presentaties gezien kunnen worden als content.

Content marketing definitie

De definitie van content marketing

Duidelijk dus wat content is, maar wat is content marketing dan precies?

Content marketing is elke vorm van online output die een verhaal vertelt, maar niet direct een merk, bedrijf, product of dienst promoot. Hierbij kun je denken aan teksten, video’s, foto’s, maar ook social media berichten en zelfs zelfgemaakte gifs.

Woordenboek definitie

Content marketing is dus iets anders dan adverteren. Adverteren is in dit geval gekochte ruimte met als doel een merk of product direct te promoten bij een publiek, door middel van berichten die neerkomen op ‘ons product is geweldig, het helpt je met X, dus koop het’. Daarnaast is het promoten van jouw product of dienst ook meer reclame dan content marketing. De vraag is dus, wanneer is iets content marketing en wanneer is het dat niet? En hoe communiceer je dit verschil helder naar zowel je CEO als naar je publiek?

Wanneer is iets content marketing en wanneer is het dat niet?

Content marketing is content die de relatie opbouwt of onderhoudt tussen klant en organisatie. Het is een vorm van marketing die breed ingezet kan worden en vervolgens verspreid wordt via het juiste kanaal, waar het het meeste impact heeft.

Hierbij kun je denken aan content die de kernwaarden van een organisatie weergeeft, maar ook content die een ‘target audience’ interessant vindt, of nieuws en tips uit de relevante industrie. Het doel hier is dan ook content te delen die de klant echt helpt, of die klantenbinding in de hand werkt. Met je content wil je dat de klant jou als een betrouwbare partij ziet: Een waar ze heen kunnen voor goede informatie, of gewoon om even lekker een leuk stukje te kunnen lezen over jouw niche.

Geschiedenis van content marketing

Hoewel content marketing het buzzword van het internettijdperk is, is het niets nieuws. Sterker nog, de eerste content stukken die voor marketingdoeleinden gebruikt werden, werden geschreven toen het internet nog niet eens bestond: 1732. Eigenlijk zelfs al eerder dan dat, denk bijvoorbeeld eens aan de grotschilderingen. Sommigen zijn van mening dat dat ook content marketing is. Voordat men wist waar ze mee bezig waren werden beelden, en dus content, gebruikt om verhalen te vertellen. Over de wereld, over de visies van de mensen die naar deze wereld keken en vooral ook om hun eigen diensten te promoten.

Zoals dus in 1732. Toen publiceerde Benjamin Franklin de jaarlijkse ‘Poor Richard’s Almanack’ met als doel om zijn boekdrukkerij te promoten. Content marketing dus, maar dan op papier.

Een paar eeuwen later werd in 1968 voor het eerst Weight Watchers Magazine gepubliceerd voor consumenten. Het doel was mensen te helpen gewicht te verliezen en gezonder te leven. Het andere doel? Het promoten van de Weight Watchers methode.

Verhalen vertellen en mensen overtuigen met die verhalen zit in ons DNA. Het is iets wat zo natuurlijk komt dat we soms niet eens doorhebben dat we het doen. Die schattige video van Pampers voor Moederdag? Content marketing. De kerstreclames van de Engelse supermarkten? Content marketing. Het gratis blaadje bij de Jumbo en de Albert Heijn? Content marketing. Alles wat gemaakt wordt door een merk, organisatie of bedrijf met entertainment waarde en met het doel om de klanten te helpen of te informeren is content marketing. Ook vóór het internettijdperk.

De volgende infographic geeft een duidelijk en compleet beeld van content marketing door de eeuwen heen.

Content marketing Infographic
Bron: https://contentmarketinginstitute.com/2016/07/history-content-marketing/

De verschillende vormen van content marketing

Content marketing komt voor in allerlei soorten, maten en vormen. Zo kun je het toepassen via social media, via jouw eigen website en blog, of via e-mailmarketing. Content creatie staat hier centraal en de verschillende kanalen zijn bedoeld voor de verspreiding van jouw boodschap en aan te passen op jouw doelgroep.

 

Bloggen, blog content, en de nieuws sectie op jouw website

Dit is misschien wel de meest voorkomende en ook bekendste vorm van content marketing. Door middel van content op jouw eigen website creëer je een platform om je verhaal te vertellen. Je hebt complete autonomie over wat je publiceert, hoe het eruit ziet, en wanneer je het publiceert. Daarnaast is het niet verbonden aan algoritmes die bepalen welke content eerst gezien wordt. Kortom: Je hebt altijd controle over wat je publiek als eerste ziet.

 

Social media marketing, leadgeneratie en retentie

Een ander onderdeel van content marketing is social media. Social media biedt niet alleen een kanaal om jouw boodschap te verspreiden, het vereist een geheel eigen aanpak om optimaal gebruikt te worden binnen jouw content strategie. Met de verschillende publieken die zich op de diverse social media kanalen bevinden is het noodzakelijk om per kanaal een aangepast social media plan te maken. Hierbij moet je denken aan toon, inhoud, maar ook dingen als de afmeting van de afbeeldingen.

Daarnaast wordt video op social media ook steeds belangrijker. Een recente video van Neil Patel liet zien dat video het medium is dat de social netwerken het liefst zien. Niet gek ook, want mensen die een video bekijken blijven vaak langer kijken dan wanneer ze een stuk tekst lezen. Dus als je je contentstrategie echt goed aan wilt pakken, dan is video een essentieel onderdeel daarvan, vooral op de social media kanalen.

Maar waarom zou je social media gebruiken? Behalve het feit dat het een gratis manier is om jouw boodschap de wereld in de sturen, is het ook een ideaal middel om in gesprek te gaan met jouw volgers en potentiële klanten. Je kunt ze direct vragen stellen, polls houden en mensen kunnen reageren op jouw berichten. Daarmee heb je dus direct toegang tot jouw doelgroep en kun je heel gemakkelijk en snel ontdekken wat jouw klanten van je willen. Ook is social media de manier om te weten te komen wat er speelt onder jouw doelgroep. Wat is trending? Waar hebben ze het over? Welke filmpjes doen het goed? Dit wordt ook wel ‘social listening’ genoemd. Iets wat heel handig kan zijn voor het effectief creëren van content.

E-mailmarketing, relevante informatie direct in je inbox

Social media heeft algoritmes, en de ontdekking van je website en blog hangt samen met hoe goed jouw website gevonden wordt in Google en of de algoritmes in jouw voordeel werken. Dus hoe laat je je volgers weten waar je mee bezig bent en wat de laatste nieuwtjes zijn? Hoe zorg je dat je volgers jouw nieuws met zekerheid te zien krijgen? E-mailmarketing is de beste tool hiervoor. Je hebt in dit geval zelf volledige controle over waar en wanneer jouw volgers van jou horen. Daarnaast weet je zeker dat jouw bericht ook precies die mensen bereikt waarvan jij wilt dat ze jouw bericht zien. E-mailmarketing is dan ook wel de ninja move uit de content marketing wereld.

E-mail marketing

Door middel van e-mailmarketing kun je je volgers op de hoogte houden van je nieuwste blogposts, maar er is meer. Zo kun je je email subscribers ook als eerste op de hoogte brengen van nieuwe aanbiedingen of andere interessante nieuwtjes. Daarmee maak je het aantrekkelijk voor mensen om zich in te schrijven. Ze worden daarmee lid van jouw insiders club - en wie wil er nou niet lid zijn van een insiders club en alles net even wat eerder weten dan de rest?

E-mailmarketing is perfect voor zowel lead generation, het creëren van tractie, het warm houden van leads en het onderhouden van de relatie met bestaande klanten. Kortom: de perfect multi inzetbare tool voor content marketing.

Je kunt e-mailmarketing perfect gebruiken voor de verdieping van jouw merk. Bijvoorbeeld door het aanbieden van extra content exclusief voor abonnees, zoals als aansluiten op een recent gepubliceerde blog, of een reactie als brand op een actuele gebeurtenis. E-mailmarketing is dus een essentieel onderdeel van jouw content marketing strategie.  

Copywriting v.s. content marketing

Copywriting en contentmarketing, dat is toch eigenlijk twee namen voor hetzelfde? Ja en nee. Copywriting zijn alle teksten waar de lezer aan het eind een actie moet ondernemen: iets kopen, zich inschrijven voor de nieuwsbrief, op een link klikken. Dit zijn meestal pagina’s zoals de salespagina, advertenties en directe mails.

Content marketing daarentegen heeft alles te maken met het bieden van gratis waarde aan je lezers, volgers en potentie leads met als doel ze te converteren in betalende klanten. Daarbij moet je denken aan blogposts, video’s, social media berichten, maar ook e-mails en podcasts.

Maar het verschil tussen beiden is ook een grijs gebied. Want ook berichten die je zou classificeren als content marketing hebben een call-to-action. Daarnaast bouwen beiden soorten vaak op elkaar en vult de ene de andere aan. Het is namelijk zonde om goede content te hebben die vervolgens niet inspireert tot actie.

 

Je copy en content verbeteren

Wat kun je doen om je copy en content te verbeteren? Je kunt je content bijvoorbeeld versterken door extra aandacht te besteden aan je titels. Daarmee zorg je dat de waarde van het stuk direct duidelijk is. Maar je wilt ook dat je content vertrouwen wekt bij de klant. Daarbij is ‘social proof’ heel belangrijk. Hoe meer goede copywriting je in je content kunt toepassen, hoe sterker je stuk wordt en hoe meer resultaat je zult zien.

Daarnaast is het ook zonde als je goede copy hebt, maar geen goede content. Met andere woorden: mooie woorden, maar geen inhoud. Zorg daarom altijd dat je teksten helpen, zorg dat jouw leads er iets uithalen en dat jouw content ze verder helpt. Hoe meer je weggeeft, hoe meer indruk je achterlaat en hoe waarschijnlijker het is dat je leads ook daadwerkelijk klanten worden.

Als laatste, zorg dat je schrijft voor de mensen. Content marketing is geweldig om de SEO op je website een boost te geven, maar schrijf niet alleen voor zoekmachines. Schrijf altijd stukken die voor mensen behulpzaam, nuttig en vooral leuk zijn om te lezen. Dat ga je terugzien in het aantal leads dat converteert naar betalende klanten.

Verhalen vertellen in content marketing

Storytelling en content marketing gaan tegenwoordig hand in hand, maar niet iedereen maakt optimaal gebruik van de mogelijkheden die storytelling biedt. First things first: Wat is storytelling? Storytelling is het verhalend vertellen van jouw verhaal als merk en organisatie. Om op te vallen in de huidige maatschappij is het hebben van een goed verhaal essentieel. Hoeveel ‘koop mijn product, het is geweldig’ boodschappen onthoud je nou daadwerkelijk? Precies, geen. Daarentegen, de kerstcommercials van de supermarkten onthoud je weer wel. Waarom? Omdat ze een emotie bij je losmaken, je voelt je verbonden met het verhaal en waarschijnlijk pinkte je zelfs een traantje weg. Dat is precies wat goede storytelling met je doet.

Storytelling

Goede storytelling heeft dus niets te maken met hoe hard je roept hoe goed jouw product is, maar alles met jouw vermogen om een goed verhaal te vertellen. Daarbij moet je jezelf bij elk verhaal afvragen wat je ermee wilt bereiken. Wie wil je met je verhaal aanspreken? En welke actie wil je dat je publiek onderneemt? Zo kun je heel precies en gedetailleerd gebruik maken van jouw verhaal en dus van storytelling.

Maar, nu denk je misschien, hoe interessant is mijn verhaal? Ik bied gewoon een hele gave dienst, kan ik daar niet over schrijven? Iedereen heeft een interessant verhaal te vertellen. Wat voor dienst lever je? Wie help je? En misschien wel het allerbelangrijkste: Waarom ben jij gaan doen wat je doet? Vooral die laatste zit vaak diep geworteld in het levensverhaal van een ondernemer. Er zijn weinig mensen die ‘s ochtends wakker worden en denken ‘ik ga ondernemen om veel geld te verdienen’ (uitzonderingen daargelaten). Meestal is het ondernemerschap een weg van vallen en opstaan. Je wordt bijna als vanzelf in een richting getrokken, want dat past bij jou. Waarom? Dat is wat je huidige en toekomstige klanten willen weten. En als je dat kunt vertellen heb je een ijzersterk verhaal.

Content marketing strategie

Als je bezig gaat met content marketing is het belangrijk om dat met een bepaalde visie te doen. Van spaghetti tegen de muur gooien en kijken wat blijft plakken is niemand ooit verder gekomen. Daarvoor wil je een content marketing strategie opzetten. Hierin leg je vast wat je wilt bereiken. Bijvoorbeeld meer groei op social media, meer betalende nieuwe klanten of meer website traffic. En hoe je deze doelen gaat bereiken. Het eerste wat je in je content marketing strategie wilt opnemen is dan ook: wat wil je bereiken met je content?

Zodra dat helder is, wil je in je content marketing strategie ook opnemen wie je wilt bereiken, en hoe. Welke kanalen ga je gebruiken om jouw boodschap te verspreiden? Houd hierbij de volgende content marketing trends in gedachten. 

De volgende stap is het maken van een daadwerkelijk plan. Het beste is om dit gelijk voor drie maanden uit te zetten. Dat is kort genoeg om te overzien en lang genoeg om echt ergens naar toe te werken. Zodra je grofweg weet wat je in de komende maanden wilt gaan doen, is het tijd om de weken op te vullen en vervolgens je dagen uit te plannen. Laat wel wat ruimte over voor onverwachte leuke zaken zodat je die ook kunt publiceren. En hou rekening met minder leuke dingen, dus zorg altijd dat je wat extra’s achter de hand hebt voor als deadlines niet gehaald worden.

Zodra je plan klaar is, is er nog maar een ding over: beginnen. Met schrijven, met het maken van podcasts, video, noem het maar op. Want je kunt nog zo’n mooi plan maken, uiteindelijk draait het allemaal om de uitvoering!

Content strategy

Wil jij ook beginnen met content marketing maar weet je niet waar je moet beginnen? Wij bij Leapforce zijn naast growth hacking ook een ster in het opzetten van content marketing campagnes en het uitdenken van een content marketing strategie. Neem vrijblijvend contact met ons op, wij denken graag met je mee!

Schrijf je in voor onze growth hacking nieuwsbrief

Een reactie plaatsen