Online jouw corporate story vertellen

Genereer meer tractie door storytelling

Je weet nu wat de ‘waarom’, de ‘wow’, de ‘wie’ en de ‘wat’ zijn van jouw verhaal, dus nu is het tijd om dit de wereld in te sturen. Met het internet is het tegenwoordig makkelijker dan ooit om een groot publiek te bereiken met jouw corporate story. Dit is dan ook waar het in dit laatste deel van de serie over het boek ‘The Wow Starts Now’ van Theo Hendriks over gaat.

Corporate storytelling

Jouw corporate story via een interview

Er zijn verschillende manieren om jouw corporate story effectief te vertellen. Zo kun je je eigen website inzetten, maar je kunt er ook voor kiezen om je verhaal te delen door middel van interviews. Voor het geven van een interview is het belangrijk om je logline goed in de gaten te houden en zelf goed de regie te houden over jouw verhaal. In zijn boek geeft Theo Hendriks daar verschillende tips voor, zodat je je goed kunt voorbereiden op een interview.

Volgens Hendriks is het geven van een interview vergelijkbaar met het geven van een pitch. Houd je verhaallijn goed in de gaten en weet van tevoren wat je wel en niet wilt vertellen. En: hoe verhalender jij vertelt, hoe gemakkelijker het is voor de journalist om er een mooi verhaal van te maken.

Daarnaast is het ook goed om open het interview in te gaan. Interviews kunnen je namelijk aan het denken zetten en zorgen dat je tot nieuwe inzichten komt met betrekking tot je verhaal en idee.

Let op, voor je aan een interview begint is het goed om je te verdiepen in het medium. Past dit bij jouw verhaal? Draagt dit bij aan jouw doelen en bereikt het ook echt het publiek dat jij wilt bereiken? Als jij hier duidelijk en helder antwoord op kunt geven dan weet je zeker dat het interview geen verspilde tijd en moeite zal zijn.

Storytelling met interview

Jouw corporate story vertellen in een blog

Wie heeft er tegenwoordig als bedrijf geen website? Een groot deel van wat wij hier bij Leapforce doen heeft alles te maken de digitale wereld. Websites en een online aanwezigheid (online presence) zijn daarbij een essentieel onderdeel. En in de meeste gevallen gaat een website hand in hand met een blog. Blogs zijn uitermate geschikt voor het vastleggen, vertellen en delen van jouw corporate story. Het mooie is dat je op deze manier de volledige controle houdt over je verhaal en de opbouw daarvan. Door elke keer een stukje van je verhaal te delen, breng je dit stap voor stap steeds meer tot leven, neem je mensen mee in je verhaal en ga je samen op weg naar je tweede ‘wow’.

Volgens Theo Hendriks is de belangrijkste voorwaarde voor het schrijven van een goede blogpost om niet aan alle verwachtingen te willen voldoen. Momenteel staat het internet vol met artikelen zoals ‘zeven stappen om’, ‘gouden tips’ en de welbekende ‘do’s en dont’s’. Maar je wilt juist opvallen met goede verhalen. En hoe bereik je dat? Juist! Door goede storytelling en door lezers mee te nemen in het verhaal van jouw bedrijf. 

Storytelling Twitter

Storytelling en community building met social media

Maar het internet biedt nog meer mogelijkheden om je verhaal de wereld in te sturen. Social media is tegenwoordig niet meer weg te denken uit de maatschappij. Het is dan ook het ideale middel om tractie te creëren met jouw verhaal.

In ‘The Wow Starts Now’ haalt Theo Hendriks het voorbeeld aan van de finalisten van de Accenture Innovation Awards 2017 en hun Twittergebruik, of eigenlijk het gebrek daaraan. Een groot deel van de finalisten maakte geen gebruik van hun nominatie om hun volgers te betrekken bij hun verhaal. Terwijl een nominatie juist dé kans is om te laten zien dat er interesse is voor jouw idee. Het is een ideaal moment om volgers mee te nemen op de reis die je maakt met jouw bedrijf.

Maar met welk kanaal moet je dan beginnen? Dat verschilt per bedrijf en per doelgroep. Begin met het kanaal dat het beste bij jou en jouw publiek past. Zijn jouw klanten voornamelijk B2B klanten? Dan is LinkedIn waarschijnlijk een goed platform om mee te beginnen. Terwijl Instagram voor fotografen weer een goede keus is. Wat je ook doet, maak als startup niet de fout om gelijk op alle kanalen aanwezig te willen zijn. Kies één of twee kanalen om mee te beginnen en bouw het dan verder op.

Last but not least: Als je begint met het gebruik van social media is het belangrijk dat je het ook volhoudt. Als je post, blijf dan ook posten, zorg dat je je interactie op gang houdt en reageer ook op de reacties. Van één keer in de zoveel tijd posten wanneer je inspiratie hebt gaan je social media kanalen zeker niet groeien. En uiteindelijk is dat waar het allemaal om gaat: consistente groei door storytelling.

Dit was het laatste deel uit de serie over het boek ‘The Wow Starts Now’ van Theo Hendriks. Benieuwd naar de eerste vier delen? Die vind je hier: de ‘wow’, de ‘waarom’, de ‘wat en de ‘wie’.

Storytelling op social media

Wil je zelf aan de slag met storytelling voor jouw bedrijf, maar heb je wat hulp nodig om de juiste verhaal elementen te vinden? Neem dan vrijblijvend contact op met ons. Wij denken graag met je mee! Of volg ons op Twitter, LinkedIn en Facebook om altijd op de hoogte te blijven van onze nieuwe posts. Je kunt je ook inschrijven voor de nieuwsbrief om alle nieuwe posts en growth hacking tips direct in je inbox te krijgen.

Schrijf je in voor onze growth hacking nieuwsbrief

Een reactie plaatsen