Tips voor het verbeteren van jouw LinkedIn profiel

Boost jouw LinkedIn profiel voor resultaat

Als je begint met growth hacken is het belangrijk dat de juiste mensen op de juiste plek zitten. En dat begint bij het aannemen van de juiste mensen. Als toekomstig werknemer wil je dus laten zien dat jij de perfecte kandidaat bent om een bedrijf naar een hoger niveau te tillen. Tijd dus om jouw LinkedIn profiel te optimaliseren.

Linkedin profiel

Het idee dat jouw cv open en bloot op het internet staat klinkt sommigen als muziek in de oren: je wordt immers op deze manier veel sneller gevonden door potentiële connecties en recruiters. Toch is het tegenovergestelde ook waar. Een LinkedIn profiel vraagt namelijk om een andere opbouw dan je schriftelijke cv.

Moet je LinkedIn profiel uitgebreider zijn dan je cv? Heeft het zin om een samenvatting bovenaan je profiel te schrijven? En is er werkervaring die je beter kunt weglaten? Allemaal vragen waar we je in dit stuk antwoord op geven.

Foto’s en video’s op jouw LinkedIn profiel

Een foto zegt meer dan duizend woorden. Dat geldt dus ook voor jouw profielfoto. Hoe oppervlakkig het ook klinkt; de eerste indruk van jouw LinkedIn profiel is gebaseerd op jouw profielfoto. Zorg er dus voor dat je hier representatief op staat.

Dit betekent niet dat je direct een dure fotoshoot moet houden. Een vriend met een goede camera die een paar foto’s schiet, of je smartphone in zelfontspanner-modus zijn een prima manieren om een goede foto te maken. Zorg daarbij voor een rustige (egale) achtergrond en een vriendelijke glimlach en kijk recht in de camera.

Mocht het toch niet zo makkelijk gaan, dan kun je via YouTube heel veel how-to video's vinden over hoe je de beste (LinkedIn) foto maakt. Vaak hebben anderen een objectiever beeld van onze foto’s, dus laat je foto altijd nog even checken door een vriend voordat je op uploaden klikt.

Linkedin profiel foto
Een goed voorbeeld van een LinkedIn profiel foto
Linkedin profiel foto
Dit is geen goede LinkedIn profiel foto

Naast je profielfoto vergeten veel mensen dat je veel voordeel kunt behalen met visuals in de rest van je profiel. Schroom dus niet om relevante foto’s, slideshows of video’s aan je LinkedIn profiel toe te voegen.

De samenvatting op jouw LinkedIn profiel

Wanneer een recruiter je profiel bezoekt, is de samenvatting het deel bovenaan je profiel onder je basisgegevens. Veel mensen vullen deze samenvatting niet in. Dit is jammer, want hierin kun je je direct onderscheiden. Zorg er dus voor dat je deze kans pakt!

Vermijd tijdens het schrijven van jouw samenvatting vage beschrijvingen en nietszeggende woorden zoals: creatief, effectief, analytisch, strategisch, innovatief en gedreven. Herken je een van deze woorden al terug in je eigen LinkedIn profiel? Dit zijn de meest gebruikte woorden op LinkedIn. Dat betekent dus dat heel veel mensen zichzelf dezelfde kwaliteiten geven. Niet iets waarmee je opvalt dus. Je kunt dus beter jouw samenvatting schrijven aan de hand van jouw persoonlijkheid of behaalde resultaten.

Zorg tijdens het schrijven dat je kort en bondig blijft, en dat het echt iets unieks over jezelf laat zien. Maak prestaties duidelijk met harde cijfers of aantoonbare feiten. Zeg dus bijvoorbeeld niet dat sporten een passie van je is, maar zeg liever dat je jezelf uitdaagt minstens drie keer per week mee te doen aan een bootcamp. Schrijf je samenvatting, en je LinkedIn profiel in het algemeen, alsof je dit direct aan iemand in een gesprek vertelt.

Linkedin profiel

Ervaringen toevoegen op jouw LinkedIn profiel

Het kopje ervaring is een belangrijk onderdeel van je LinkedIn profiel. Hier kun je namelijk precies laten zien welke werkervaring je hebt en wat je daarmee bereikt hebt. Tegelijkertijd kun je op een indirecte manier ook je interesses in verschillende soorten bedrijven laten zien.

Veel mensen zijn bang om werkervaring neer te zetten die niet meer overeenkomt met hun huidige ambitie of carrière. Toch kan een recruiter of werkgever veel positieve aspecten zien in jouw ervaring in een ander werkveld. Zorg wel dat je hierbij duidelijk uitlegt welke kwaliteiten je uit deze baan hebt gehaald, of welke resultaten je hierin hebt bereikt.

Zorg voor elk stuk dat je kort, bondig en feitelijk je resultaten beschrijft. Bij het schrijven van jouw werkervaring kun je slimme trucjes gebruiken om ervoor te zorgen dat de juiste recruiters jou vinden. Zo kun je een selectie maken van vacatures die jij interessant vindt, en deze dan samenvoegen in een website zoals Wordle.

Wordle maakt een wordweb waarmee je precies kunt zien wat de meest gebruikte woorden zijn door recruiters in jouw favoriete vacatures. Gebruik deze woorden vervolgens in jouw beschrijving samen met jouw werkervaring om snel gevonden te worden door de juiste recruiters!

Linkedin profiel

Vaardigheden en aanbeveling gebruiken op jouw LinkedIn profiel

Mond-tot-mond reclame en aanbevelingen werken nog steeds het beste - ook in het digitale tijdperk. Dat geldt dus ook voor LinkedIn. Na het zien van jouw profiel kan een recruiter zien dat jij dé geschikte kandidaat bent voor de baan. Maar het wordt pas echt interessant als er aanbevelingen zijn die dit bevestigen.

Meestal schrijven anderen niet uit zichzelf een aanbeveling, dus wees niet bang om hier zelf om te vragen. Zo kun je een projectpartner, of een leidinggevende prima vragen om een aanbeveling te schrijven na een positieve samenwerking.

Daarnaast kun je jouw vaardigheden laten beoordelen door anderen in een paar klikken. Pas er wel op dat je niet te veel vaardigheden toevoegt, omdat dit ongeloofwaardig over kan komen. Zorg er juist voor dat je een paar vaardigheden (gebruik maximaal 10 als leidraad) waar je jouw expertise in uitlicht, en deze door jouw connecties laat beoordelen. Op die manier heeft een recruiter ook sneller een duidelijk beeld van je sterkste vaardigheden.

Posts en activiteiten op LinkedIn

Naast het verbeteren van je LinkedIn profiel kun je natuurlijk ook meer aandacht generen door posts te plaatsen - LinkedIn blijft immers een social media platform. Probeer het in dat geval slim te verpakken. Connecties vinden het over het algemeen interessanter om een stuk tekst te lezen als zij het gevoel hebben dat ze er zelf iets mee kunnen. Dit kan bruikbare kennis zijn, maar ook leuke feitjes of een goede aanbeveling zijn een goed idee.

Let wel op dat je geen lange lappen tekst plaatst. Kort, bondig en vlot is hierbij de sleutel. Ook bullet points helpen om je punt sneller duidelijk te maken. Zorg er daarnaast voor dat het belangrijkste doel van je post, jouw ‘call-to-action’, helemaal bovenaan staat.

Daarnaast heeft het nut om jouw tekst zo persoonlijk mogelijk te maken. Ook al heb je de neiging je post te generaliseren qua taalgebruik of bericht (om zo professioneler over te komen), je moet dit proberen te voorkomen. Lezers vinden het leuk als een bericht persoonlijk is, omdat dit je geloofwaardigheid omhoog krikt.

Als laatste moet je de tijd waarop je je post publiceert aanpassen op het doel van je post. Zo is donderdag bijvoorbeeld de beste dag om een groot bereik te genereren, en ‘s avonds 20.00 de beste tijd om op LinkedIn de meeste interactie te creëren.

Linkedin profiel

Bonus tips voor het verbeteren van jouw LinkedIn profiel

Klaar om aan de slag te gaan? We hebben nog een paar bonus tips voor je om te zorgen dat jouw profiel echt met kop en schouders overal bovenuit steekt!

Als eerste, vergeet niet je de URL aan te passen zodat alleen je naam getoond wordt na de schuine streep achter ‘linkedin.com’, in plaats van een reeks onnodige tekens. Dit doe je zo:

Linkedin profiel
Klik op 'Edit Public Profile & URL' om de settings te openen
Linkedin profiel
Klik op 'Edit URL' om jouw URL aan te passen

De tweede tip is om slim gebruik te maken van de headline in jouw profiel. Sommigen vinden het handig om de headline te gebruiken om aan te geven dat ze beschikbaar zijn voor ‘een nieuwe uitdaging’, maar het tegengestelde is juist. Een recruiter kan dit namelijk al zien door de LinkedIn optie waarin je aangeeft uitgelicht te willen worden bij recruiters als zoekende.

Gebruik de headline juist om heel specifiek te laten zien wat jou onderscheidt van de anderen. Oftewel: wat is jouw unique selling point? Zet hier bijvoorbeeld zoiets als: ‘Gecertificeerde projectmanager - succesvol miljoenen projecten geleid in Zuid-Amerika’.

Natuurlijk ligt het ook aan in welke branche je terecht wilt komen, maar wat ook altijd goed werkt is een onverwachte of creatieve headline: ‘Programmeur met 35 jaar ervaring en verrassend veel sociale vaardigheden’.

Linkedin profiel

Tot slot, moet je onthouden dat recruiters ook maar gewoon mensen zijn. Per dag zien ze extreem veel verschillende LinkedIn profielen, en zullen daarom blij verrast zijn als ze iets tegenkomen wat opvalt. De kunst is daarom ook om de juiste balans te vinden tussen professionaliteit en uniekheid: laat genoeg van jezelf zien zodat je profiel opvalt tussen de rest, maar houd de basis richtlijnen wel in je achterhoofd.

Houd het bondig, feitelijk en duidelijk, maar wees niet bang om hier en daar wat risico’s te nemen. Op die manier zorg je ervoor dat je niet op de online stapel belandt met nietszeggende profielen.  

Schrijf je in voor onze growth hacking nieuwsbrief

Een reactie plaatsen