Zo maak je jouw eigen lead magnets

Genereer leads met deze simpele stappen

Wij bij Leapforce houden van automatiseren. Een van de dingen die we graag automatiseren zijn de leads die binnenkomen via onze website. Maar hoe zorg je dat die leads jouw website vinden? Lead magnets zijn de beste manier om snel leads naar je website te trekken. Je biedt iets van waarde in ruil voor een e-mailadres. In dit artikel gaan we in op wat een lead magnet is en hoe je er heel simpel zelf een kunt maken.

lead magnet

Leads genereren met jouw lead magnet

Je hebt een website, dus die leads komen nu vanzelf. Helaas. Was het maar zo simpel! Het is niet zo dat je een website online zet, een landingspage maakt en dan achterover kunt leunen terwijl de leads binnenstromen. Lead generatie is in het begin altijd hard werken. Door middel van het regelmatig publiceren van content, zorg je dat jouw website relevant is én blijft. Zo is er altijd iets nieuws te lezen. Dat is altijd stap één.

Jouw websitebezoekers komen naar jouw website met een reden: ze hebben een vraag, een probleem, of ze zijn op zoek naar een dienst. Daar zoeken ze heel bewust op via de zoekmachines of ze klikken op jouw advertentie. Nu heb je website traffic, maar lang niet iedereen die jouw website bezoekt neemt direct contact op. Maar je wilt juist dat ze hun e-mailadres achterlaten zodat jij contact op kunt nemen. Daarom zijn wij fan van lead magnets.

Een lead magnet is een gratis product die waarde biedt aan je klanten. We gaven al eerder tips voor het werven van leads via e-mailmarketing. En het is iets wat we nog steeds actief toepassen in onze eigen content. Daarom gaan we in dit artikel dieper in op de soorten lead magnets en hoe je heel snel, gemakkelijk en zonder al te veel kosten een goede lead magnet in elkaar zet.

Wat is een lead magnet? En 11 voorbeelden van lead magnets!

Een lead magnet is dus, zoals eerder gezegd, een gratis product of dienst die ervoor zorgt dat leads zich willen inschrijven voor jouw nieuwsbrief. Een lead magnet is iets wat voor jouw leads op dat moment veel waarde biedt, ze met een probleem helpt, advies geeft, of ze ergens over informeert. Het idee is dat je lead magnet een soort ruil is. Een e-mailadres voor jouw super coole gratis product. Een lead magnet is dan ook een heel goed middel om mee te adverteren en mensen naar jouw website te trekken. Net een echte magneet dus.

Er zijn heel veel verschillende soorten lead magnets. De meest gangbare soorten zijn bijvoorbeeld:

#1 Content upgrade

Je kunt heel gemakkelijk een content upgrade maken bij een blogpost. Een content upgrade is een verzamelnaam voor iets extra's wat de content van een blogpost net iets meer naar een hoger niveau tilt. Denk bijvoorbeeld aan een pdf worksheet, de blogpost opgemaakt in een printbare versie, of extra bonus tips. Alles kan! Je kunt snel en simpel hele mooie content upgrades maken met bijvoorbeeld Canva.

7000 Marketing Technology tools, MarTech 7000, Marketing Tools, Growth Hacking Tools,
7000 marketing tools van chiefmartec.com

#2 Free trial 

Levert jouw bedrijf een SaaS (Software as a Service) dienst? Of maak jij een app? Dan kun je een gratis trial of proefperiode aanbieden voor de mensen die zich inschrijven voor jouw nieuwsbrief. Zo kunnen jouw leads gelijk jouw product uitproberen!

lead magnet
CoSchedule biedt een gratis periode van 14 dagen aan.

#3 Gratis tool

Bied een gratis tool aan die je leads helpt met het oplossen van een uitdaging. Zo hebben wij bijvoorbeeld een tool browser gemaakt die alle growth hacking tools op een rijtje zet zodat onze leads gemakkelijk de tools met elkaar kunnen vergelijken en een keuze kunnen maken.

Screenshot van Growth Hacking tools lijst

#4 Expert advies

Ben jij een expert in jouw vakgebied? Maak gebruik van je kennis! Bijvoorbeeld geef nieuwe leads drie hands-on tips waarmee ze hun website kunnen verbeteren, of stuur ze een persoonlijke tip voor het digitaliseren van hun administratie. Het is een persoonlijk aanpak die wat minder makkelijk te automatiseren is, maar het is er wel een die zeker een impact maakt.  

lead magnet

#5 Quizzen

Interactieve quizzen zijn geweldige lead magnets! Het is voor jouw leads leuk om te doen, ze krijgen gelijk inzicht in hun bedrijf, of situatie en jij verzamelt e-mailadressen. We schreven al eerder een artikel over engineered marketing. Je kunt quizzen zo makkelijk en moeilijk maken als je wilt. Een goede budget optie kun je bijvoorbeeld maken met Typeform of je kunt een tool zoals LeadQuizzes gebruiken.

quiz lead magnet
Er is heel veel mogelijk met de quizzes van LeadQuizzes

#6 Mini (video) course

Een mini cursus is dé manier om snel veel mensen te helpen. Met jouw kennis en expertise kun je een genoeg topics bedenken waarmee jouw leads worstelen. Bijvoorbeeld: hoe maak je een goede weekplanning? Hoe professionaliseer je jouw Twitter account? De mogelijkheden zijn eindeloos!

lead magnets
De gratis Instagram cursus van Alex Tooby

#7 Discount codes

Heb jij een webshop of verkoop je andere producten? Dan kan een kortingscode ook een geweldige lead magnet zijn. Iedere nieuwsbrief inschrijving stuur je automatisch een kortingscode toe. Zo geef je jouw publiek meteen een reden om direct jouw producten te kopen - met korting! Om hier effectief gebruik van te maken is het handig om de code na een week te laten vervallen, zo creëer je ook een vorm van spoed en schaarste.

lead magnets

#8 Wedstrijden / giveaways 

Als er iets te winnen valt geven mensen zich maar wat graag op, dus het is een heel goed idee om een wedstrijd te organiseren. Bijvoorbeeld door producten of diensten weg te geven. En bonus: de winnaars zijn vaak zo enthousiast dat ze dit op social media vertellen. Dat is gelijk weer gratis reclame!

#9 Mini e-boek

Heb je veel content op je website staan? Dan kun je dit bijvoorbeeld samenvoegen in een mini e-boek. Zorg wel dat je een duidelijke insteek voor het boekje hebt en niet een aantal artikelen bij elkaar stopt met een cover erop. Hoe duidelijker de insteek is en hoe duidelijker het is wat leads kunnen uit het boek, hoe eerder ze het zullen downloaden. Wij maakten zelf recent een gratis te downloaden e-boek met 50 growth hacks.

50 growth hacking tips e-boek_small
Ons growth hacking boekje

#10 Pdf worksheet

Maak een worksheet die de jouw leads helpt met het oplossen van een probleem. Bijvoorbeeld een template voor een content plan, of een vragenlijst die helpt met het vaststellen van strategische doelen. Je kunt het zo gek niet bedenken of je kunt er een worksheet van maken.

#11 Checklists 

Checklists zijn fantastische tools die mensen snel kunnen helpen. Bijvoorbeeld een SEO checklist zoals die van IMU, maar ook je kunt ook denken aan een checklist voor het lanceren van je eigen bedrijf, of product. Alles is mogelijk!

lead magnets
De SEO checklist van IMU

#12 En nog veel meer!

De mogelijkheden zijn echt eindeloos en je kunt ze aanpassen voor elk bedrijf.

Je kunt jouw lead magnets dus zo groot of zo klein maken als je wilt. Het belangrijkste hierbij is dat je rekening houdt met je publiek. Je maakt dit immers voor hen, daarom is het dus belangrijk om verschillende de lead magnets te maken en te experimenteren welke het beste aanslaat bij jouw publiek.

Jouw eerste lead magnet maken

Je bent er dus over uit: jij wilt ook een lead magnet maken en zo meer nieuwsbrief inschrijvingen krijgen. Maar wat maakt een lead magnet nou écht goed zodat mensen daar hun e-mailadres voor willen geven? Het is belangrijk om goed grip te hebben op jouw doelgroep en deze goed te definiëren. Daarom is het nuttig om jezelf van tevoren een aantal vragen te stellen zodat je zeker weet dat je iets maakt wat ook echt impact heeft. Daarbij kun je de volgende vragen gebruiken:

  1. Wie is jouw doelgroep? En wat is de demografie van jouw doelgroep (man/vrouw, leeftijd, professional/beginner)
  2. Wat zijn problemen en/of vragen die bij jouw doelgroep spelen?
  3. Wat zou jouw doelgroep nu kunnen doen om een stap vooruit te maken en hoe kun je ze daarbij helpen?
  4. Wat gaat echt een verschil maken voor jouw doelgroep en hoe kun je daar nu bij helpen?

Deze vragen vormen de basis voor jouw nieuwe lead magnet. Hiermee krijg je heel helder wat  jouw doelgroep nodig heeft en wat ze nu verder helpt. Kom je er zelf niet uit? Dan kun je altijd een poll maken op Twitter of Facebook en direct aan je publiek vragen waar zij tegenaan lopen.

Om dit wat te verduidelijken hebben we een voorbeeld uitgewerkt. Stel, je helpt mensen met het organiseren en plannen van hun wekelijkse taken. Als je dan de bovenstaande vragen beantwoordt, ziet het er zo uit:

  1. Wie is jouw doelgroep? En wat is de demografie van jouw doelgroep (man/vrouw, leeftijd, professional/beginner) Mensen die moeite hebben om hun werk en week overzichtelijk te plannen en regelmatig verdrinken in het aantal items op hun to-do-lijst. Deze mensen vinden het moeilijk om prioriteiten te stellen. Dit kunnen zowel mannen als vrouwen zijn die net hun eigen bedrijf opgezet hebben.
  2. Wat zijn problemen en/of vragen die bij jouw doelgroep spelen? Hoe stel ik prioriteiten? Hoeveel kan ik realistische gezien afkrijgen op een dag?
  3. Wat zou jouw doelgroep nu kunnen doen om een stap vooruit te maken en hoe kun je ze daarbij helpen? Een duidelijk overzicht maken van alle taken die gedaan moeten worden en ze sorteren op prioriteit.
  4. Wat gaat echt een verschil maken voor jouw doelgroep en hoe kun je daar nu bij helpen? Een duidelijke handleiding die helpt met het sorteren van taken op volgorde van prioriteit. Maar ook hulp met het maken van een overzichtelijke planning waarin duidelijk wordt hoeveel tijd alle taken kosten en hoeveel tijd er overblijft voor andere dingen.

Als je dit allemaal naast elkaar legt dan zou een handleiding met een worksheet een goede lead magnet zijn voor deze doelgroep. Daarmee kunnen de leads direct aan de slag en heeft de lead magnet gelijk impact op hun tijd en hoeveel ze gedaan krijgen. Als jouw lead magnet helpt met het beter organiseren van hun dag, zullen ze er een positief gevoel overhouden. Daardoor zullen je onthouden, sneller terugkomen en hun vrienden en familie over jouw geweldige (gratis!) worksheet vertellen. Win-win toch?

steve jobs quote, lead magnets

Zelf aan de slag met lead magnets!

Nu is het tijd om je eigen lead magnet te maken. Je weet wat je publiek nodig heeft en welke soort lead magnet daar het beste bij past. Maar hoe ziet dit er nou in de praktijk uit? Om je op weg te helpen hebben wij onze favoriete lead magnets verzameld ter inspiratie. Daarna kun jij direct aan de slag om je eigen lead magnet te maken.

De kortingscode lead magnet

De kortingscode is een van de meest gebruikte voorbeelden. CASA, opvolger van Xenos, maakt hier heel slim gebruik van. Als je je inschrijft krijg je direct een kortingscode die in de webshop en in de winkels te gebruiken is.

lead magnets

Gratis tool lead magnet

Het maken van een gratis tool is een ander geweldig voorbeeld. Wij hebben zelf een tool browser gemaakt waarin we alle growth hacking tools op een rijtje hebben gezet. Mensen kunnen hierin verschillende tools met elkaar vergelijken en zo de juiste tool kiezen om mee aan de slag te gaan. Daarnaast laten we direct zien dat we kennis hebben van bijna 600 tools!

lead magnets

De handleiding lead magnet

Een korte gids of handleiding om je leads met een specifiek probleem te helpen doet het altijd goed. Sarah van XoSarah.com doet dit heel goed. Ze zet een duidelijke call-to-action neer, er wordt duidelijk wat mensen krijgen en hoe het helpt om hun Instagram volgers te groeien.

lead magnets

De mini cursus lead magnet

Als laatste is het opzetten van een mini cursus ook zeer effectief. Je kunt hiermee echt de diepte in en je leads laten zien dat je kennis en ervaring hebt met het onderwerp waarover zij meer willen leren. Een mooi voorbeeld is de 7 dagen gratis cursus van Problogger. Daarmee leer je het opzetten van jouw eerste blog. Daarnaast is er een Facebook support groep waarmee je toegang krijgt tot kennis en feedback van anderen die ook de cursus volgen.

lead magnets

Pro tips voor jouw lead magnets

Je denkt nu misschien dat het lastig is om zelf een lead magnet te maken. Of dat je dat helemaal niet kunt omdat je geen technische of design kennis hebt. Geen nood! Met de huidige tools kun je snel en gemakkelijk zelf lead magnets maken. Met Canva kun je bijvoorbeeld heel gemakkelijk hele mooie lead magnets maken. Dat deden wij bijvoorbeeld met ons growth hacking e-boek.

Daarnaast kun je heel snel en gemakkelijk een wedstrijd in elkaar zetten met je bestaande producten en diensten, expert advies aanbieden, of je huidige content bundelen tot een boekje. Kortom, je kunt alle kanten op afhankelijk van je budget.

Heb je hulp nodig met het maken van jouw lead magnet, of wil je graag met iemand brainstormen over wat het meest effectief is voor jouw leads? Neem dan contact met ons op en wij denken dan graag met je mee!

Schrijf je in voor onze growth hacking nieuwsbrief

Een reactie plaatsen