6 Content marketing trends voor 2019

Creëer nu je content marketing strategie voor het nieuwe jaar

Met 2019 om de hoek is het tijd om de content marketing strategie voor het nieuwe jaar uit te zetten. Het leek ons bij Leapforce dus een goed idee om te kijken naar de content marketing trends van 2019. Dan weet jij zeker dat jouw content zoveel mogelijk bereik heeft.

v

Content marketing trend 1: (Live) video

Video content wint al jaren aan terrein. Als je in een gemiddelde bus of tram kijkt, kijkt een groot deel van de mensen op hun telefoon en is het apparaat een kwartslag gedraaid. Er is dus geen twijfel over mogelijk: video is ongekend populair. En dat is een trend die voorlopig nog even flink gaat doorzetten.

Video doet het dus ontzettend goed. In een wereld waar we onze aandacht binnen een paar seconden verspringt, grijpt video direct de aandacht. Er wordt zelfs verwacht dat video in 2022 voor 82% van de traffic gaat zorgen. Zelfs zo goed dat Facebook berichten met video meer interactie krijgen dan berichten zonder.

Live of niet?

Met de komst van Instagram Stories, IGTV (Instagram TV) en Facebook Stories komt de nadruk steeds meer op live te liggen. Het zit in onze natuur om altijd en overal van de op hoogte te willen zijn en live video speelt hier handig op in. Niet langer gaat het om content die een paar dagen van tevoren is opgenomen, live video geeft ons een echt kijkje achter de schermen van onze favoriete merken en influencers: unfiltered en zonder de mogelijkheid om te editen.

Content marketing trends voor 2019 voor growth hacking

Content marketing trend 2: Long Form content

We lezen met z'n allen steeds minder. Tenminste, daar is de kranten- en tijdschriftenindustrie bang voor. Maar niets is minder waar. Op internet en social media lezen we aan een stuk door. Social media content, blogs, website, alles is content en wordt er veel gelezen.

Hoewel we eerder zeiden dat het steeds moeilijker is om de aandacht vast te houden, doet ‘long form’ content het erg goed. Zoekmachines geven de voorkeur aan langere stukken vanwege de specialistische inhoud en de stukken krijgen daardoor automatische een hogere positie in de resultaten. Daarnaast bleek uit een onderzoek van BuzzSumo dat langere artikelen meer social media shares krijgen.

Content marketing trends voor 2019 voor growth hacking
Gedeelde content on social media per aantal woorden

Met de opkomst van live video en Instagram Stories betekent dit ook een verschuiving van horizontale video naar verticale video. Het is daarom belangrijk dat als je deze kanalen gebruikt, je ook video speciaal hiervoor schiet en video voor 'horizontale kanalen' zoals YouTube, en televisie gewoon horizontaal schiet.

Wel is het belangrijk om in gedachten te houden dat de content ook écht toevoegt. Het is niet de bedoeling dat je woorden schrijft om een zo groot mogelijk aantal woorden te hebben. Long form content draait om diepgravende en waardevolle content waar je publiek iets van kan leren en direct mee aan de slag kan. Want je wilt natuurlijk niet de tijd van je lezers verspillen.

Content marketing trend 3: Weg met clickbait en 'snackable content'

Weg met de ‘snackable content’, en op naar goede content met relevante informatie. De berichten die koppen 'wat er toen gebeurde verwacht je nooit...' kennen we nu wel en we worden er ook wel een beetje moe van. Als we ergens op klikken willen we weten waarop we klikken én dat we relevante content vinden die onze vragen beantwoordt.

Content is tegenwoordig meer dan twee regels met een grappig plaatje eronder. We zoeken content die aansluit bij de vraag, content die de klant echt helpt. Als we een antwoord zoeken op 'wat zijn de beste social media trends voor 2019’, dan willen we méér dan 'social listening wordt de belangrijkste social media trend'. Content hoeft niet langer in hapklare brokjes van een paar minuten. We consumeren content met als doel te leren en onszelf te verbeteren, niet alleen maar in de wachtkamer van de tandarts om de tijd te doden.

Content marketing trends voor 2019 voor growth hacking

Content marketing trend 4: Podcasts

Podcasts zijn de nieuwe radio. Langzaam wordt de functie van de radio opgehakt in kleine stukjes. Zij die alleen muziek willen luisteren verplaatsen zich naar Spotify en Apple Music, terwijl de mensen die graag iets willen leren zich in de wereld van de podcasts storten.

Podcasts zijn de ideale oplossing voor een wereld waarin we steeds meer scherm-moe worden. Met audio en podcast consumeren we nog steeds content, en leren we nieuwe skills zonder dat we naar een scherm moeten kijken. En het is ideaal voor onderweg. Of zoals Bas Boomaars op mediaweb.nl zegt:

Bas Boomaars: “We worden steeds meer scherm-moe. Podcasts zijn ideaal om content te consumeren, en tegelijkertijd bij weg te dromen in bijvoorbeeld de trein of in de auto van of naar werk. Podcasts krijgen dus een tweede leven. Zeker échte vakmensen zoeken podcasts op. Daardoor is het een interessant medium om een vaste clan aan mensen voor je te winnen. Bovendien is het opnemen van een podcast redelijk simpel, mits je audio van hoge kwaliteit is en je interessante mensen spreekt.”

Content marketing trend 5: Influencers

Influencers spelen nu al een grote rol online en ze gaan een nog grotere rol spelen in de content marketing trends van 2019. De persoonlijke aanbevelingen en ervaringen van de influencer helpen om je product of dienst snel en gemakkelijk onder de aandacht te brengen. Door persoonlijke ervaringen van echte mensen te laten zien bereik je je publiek op een persoonlijkere manier dan met een marketing campagne.

Hoewel influencers voornamelijk in een adem met Instagram genoemd worden, is het een fenomeen wat je op allerlei kanalen ziet: van social media tot publicaties. Influencers vind je overal. Een influencer is iemand met een grote schare volgers. Dit kunnen social media volgers zijn, maar ook nieuwsbrief subscribers, volgers op een YouTube kanaal of lezers van een publicatie zoals een blog. Deze influencers hebben zich gepositioneerd als een expert of kenner in een bepaald veld en de volgers vertrouwen zijn of haar mening over bepaalde producten, diensten en trends.

Om je product of dienst onder een groot publiek onder de aandacht te krijgen, kun je slim gebruik maken van deze influencers door ze bijvoorbeeld een gratis product of dienst te sturen in ruil voor een recensie. Op deze manier maak je de mensen met een groot publiek als het ware ambassadeur van je product. Daarnaast is het een goede manier om een, vaak, eerlijke mening te krijgen over je product. Let hierbij wel op dat je een influencer gebruikt die eerlijk zijn mening over de producten geeft.

Er zijn verschillende manieren om gebruik te maken van influencers. Door de eerdergenoemde manier en ze een product of dienst te sturen ter recensie. Of door ze te betalen om content te creëren over jouw product. Bij het laatste verschillen de prijzen enorm afhankelijk van het aantal volgers en het bereik wat de influencer heeft.

Content marketing trends voor 2019 voor growth hacking

Content marketing trend 6: Personalised content

Vroeger werkte mond-tot-mond reclame al heel goed en het is nog steeds de marketing tool die niet te onderschatten is in het digitale tijdperk. Jouw taak is om je content zo te maken dat het voor klanten leuk en aantrekkelijk is om te delen. Dat zorgt ervoor dat jouw klanten jouw 'brand advocates' worden.

Dit soort content laat aan je (toekomstige) klanten jouw product op een hele andere manier zien. Het laat niet alleen zien dat Daarnaast is het belangrijk om in je content plan op te nemen hoe je deze user-generated content gaat gebruiken. Deze content vind je voornamelijk op Instagram en dit is ook gelijk het platform waar het delen van deze content als onderdeel van de marketingstrategie het goed doet.

Dat brengt ook weer een ander onderdeel met zich mee: de controle uit handen geven. Met alle content die gebruikers produceren heb je niet altijd zelf meer in de hand welke boodschappen er over jouw product, dienst of merk verteld worden. De dagen waarop de marketeer degene is die de boodschap verkondigd is voorbij. Het enige wat je kunt doen is dat je jouw product of merk zo goed mogelijk in de markt zet met een duidelijk verhaal wat aansluit bij jou klanten zodat zij dit automatisch gaan vertellen.

Zelf aan de slag met content markerting

Welke van deze content marketing trends kun jij nu al toepassen op je content marketing strategie? En hoe kun je zorgen dat jouw content een zo groot mogelijk publiek bereikt? In de volgende delen ‘SEO trends voor 2019’ en ‘Social media trends voor 2019’ gaan we hier verder op in zodat jij 2019 vliegend van start gaat.

Schrijf je in voor onze growth hacking nieuwsbrief

Stephanie de Geus

Storyteller in hart en nieren. Stéphanie werkte als magazine hoofdredacteur in Engeland voor ze naar de online wereld vertrok. Ze wordt enthousiast van alles wat met technologie te maken heeft, leest zichzelf een slag in de rondte en vindt overal wel een verhaal.

Een reactie plaatsen