Social media marketingstrategie

Leestijd: 6 minuten

Marketingstrategie op social media: welk kanaal werkt het beste?

Social media marketingstrategie, wat is dat precies? Een snelle zoekactie levert duizenden artikelen over met tips en trucks. We schreven ook al eerder over hoe wij onze social media marketing inplannen met CoSchedule. Maar wat post je nou precies per kanaal en hoe weet je welk kanaal bij jou als bedrijf past? Daar gaan we dit keer dieper op in.

Al die verschillende platformen is heel leuk, maar wat op Twitter werkt, werkt niet per se op Facebook of Instagram. Als bedrijf heb je geen tijd om spaghetti tegen de muur te gooien en te kijken wat er blijft plakken.

Wij bij Leapforce snappen dat als je doet, je het gelijk goed wilt doen. Hoewel er voor elk publiek altijd een zekere mate van experimenteren nodig is om uit te zoeken wat werkt en wat niet, zijn er duidelijke richtlijnen per platform om mee te beginnen.

Daarom zijn we erg fan van het overzicht dat Crowdfire maakte per social media kanaal:

  • Facebook: Nieuws, video's, blogposts & quotes
  • Twitter: Quick tips, nieuws, gifs en blogposts
  • Instagram: Mooie afbeeldingen, user-generated content, Instagram Stories & quotes.
  • LinkedIn: Vacatures, industrie updates
  • Pinterest: How To’s, visuele content, Infographics

Dit korte lijstje is een perfect startpunt voor je social media marketingstrategie.

Marketingstrategie met Twitter

Twitter begon in 2006 en gaf je de mogelijkheid om berichtjes van 120 karakters (inclusief spaties) te delen met je volgers. Inmiddels is de 'Tweet' gegroeid en heb je als 'Tweep' 240 karakters tot je beschikking. Maar waar gebruik je Twitter nou voor?

Bij Twitter draait het allemaal om interactie: de connectie met je volgers en het op gang brengen van een discussie of gesprek. Bij het opstellen van je strategie is het belangrijk om naar de volgende onderdelen te kijken:

  • Je eigen content
  • Promotie posts
  • Content curatie

Hoewel Twitter begon als een manier om snel berichtjes de wereld in te sturen (soms ook wel micro bloggen genoemd), is het inmiddels een visueel platform geworden. Berichten met alleen tekst verdwijnen in de massa's berichten die dagelijks voorbijkomen. Zonder een afbeelding valt je bericht gewoonweg niet op.

De ontwikkeling op het platform heeft niet stilgestaan en het is nu ook mogelijk om gifs en video's direct op Twitter te bekijken. Deze ontwikkeling maakt het nog belangrijker om gebruik te maken van visuele elementen in je berichten. Het zal niemand dan ook verbazen dat video’s ook op Twitter razend populair zijn.

Uit onderzoek is gebleken van 74% van de Amerikanen hun nieuws halen van social media zoals Twitter. Hoewel het een Amerikaans onderzoek is, is de lijn door te trekken is naar de rest van de wereld. Wil je je klanten echt van dienst zijn, dan doe je er goed aan om je Twitterfeed te voorzien van het laatste nieuws uit je industrie. Als een bonus levert dit ook interactie op met influencers en andere belangrijke spelers in je veld.

Om zeker te weten dat je bericht de juiste mensen bereikt, kun je hashtags gebruiken. Hashtags zijn essentieel als het gaat om het groeien van je Twitterbereik. Het maakt het gemakkelijker voor mensen om op een bepaald onderwerp te zoeken en het is dé manier om te zorgen dat je Tweet niet in de massa’s verdwijnt. Toch is het volproppen van je bericht met hashtags not done. Twee hashtags is echt de max, anders wordt je Tweet genegeerd and gezien als spam.

Daarnaast is Twitter een platform wat draait om interactie. Met alleen content zenden ben je er niet. Door mensen te volgen kom je bij hen op de radar. Wij experimenteren zelf met het volgen van mensen in ons vakgebied en dat zorgde ervoor dat onze Twittervolgers explosief groeide.

Vanwege de snelheid waarmee je Twitterfeed zich vult, kun je een hoger volume aan Tweets per dag plaatsten - niet iedereen zal immers alles zien. CoSchedule heeft een aantal tijden op een rijtje gezet om te zorgen dat je het meeste haalt uit al je Tweets. Natuurlijk hoef je niet 15 Tweets per dag te plaatsen, maar Twitter is wel hét platform waar je vaak en veel content kunt delen.

marketingstrategie, engineered marketing, Email marketing, tooling, Growth Hacking, Amsterdam, Leadgeneratie, Leapforce, Witold Rosendaal, Philip Hennemann, UX, Tools, Funnel Marketing, Online zichtbaarheid, A.I., Online Marketing, Experimenten, Dashboards, B.I., CRM, Loyalty, Customer journey, Digitale Transformatie, groeien, bedrijfsgroei, leads, deals, acquisitie, klanten werven, marketing, automatisering, prospects, data, website, social media, campagnes, ads, SEA, SEO, Zoekmachine optimalisatie, content marketing, Amsterdam, Growth Hacking Agency

Marketingstrategie met LinkedIn

LinkedIn wordt ook wel eens Facebook voor het bedrijfsleven genoemd. LinkedIn is het professionele netwerkplatform voor het bedrijfsleven. Of het nu gaat om bedrijfsupdates, vacatures of actief netwerken: het gebeurt allemaal op LinkedIn.

Over het algemeen is de toon op LinkedIn een stuk zakelijk en minder los dan je op bijvoorbeeld Facebook zult zien. Toch geldt ook voor LinkedIn dat visuele content erg belangrijk is. Zorg er daarom ook altijd voor dat je een afbeelding bij je bericht zet zodat het de aandacht grijpt.

Hoewel LinkedIn vooral een zakelijk platform is, doen persoonlijke berichten het erg goed. Uit eigen experimenten is gebleken dat een persoonlijker bericht ongeveer +20.000 views kreeg tegenover ongeveer 1000 views voor een puur zakelijke bericht. Daarnaast werken opiniërende berichten en berichten die een discussie uitlokken ook erg goed op LinkedIn.

marketingstrategie, engineered marketing, Email marketing, tooling, Growth Hacking, Amsterdam, Leadgeneratie, Leapforce, Witold Rosendaal, Philip Hennemann, UX, Tools, Funnel Marketing, Online zichtbaarheid, A.I., Online Marketing, Experimenten, Dashboards, B.I., CRM, Loyalty, Customer journey, Digitale Transformatie, groeien, bedrijfsgroei, leads, deals, acquisitie, klanten werven, marketing, automatisering, prospects, data, website, social media, campagnes, ads, SEA, SEO, Zoekmachine optimalisatie, content marketing, Amsterdam, Growth Hacking Agency

Net als elk social media platform, is het belangrijk om er dagelijks aandacht aan te besteden en ook dagelijks een bericht te posten. De beste tijd daarvoor op LinkedIn is tussen 10 en 11 uur 's ochtends.

Als je dagelijks post op LinkedIn kan het moeilijk worden om steeds met nieuwe content te komen. Net als Twitter kun je ook LinkedIn gebruiken als nieuwsfeed voor je publiek. Hou je volgers op de hoogte van de laatste trends, nieuwtjes en wees vooral niet bang om het werk van anderen te delen. Ook hier zorgt het voor goede relaties en interactie met influencers in je industrie.

Marketingstrategie met Facebook

De afgelopen tijd lag Facebook onder vuur met allerlei privacy issues. Maar het valt niet te ontkennen dat een groot deel van de wereld nog steeds heel veel tijd doorbrengt op Facebook. Met 2 miljard gebruikers per dag en ontelbare berichtjes per seconden is Facebook een live feed van alles wat er zich in de wereld afspeelt.

Facebook richt zich voornamelijk op video’s en met het huidige algoritme zullen berichten met video's voorrang krijgen op de Facebook tijdlijn. Na het lanceren van Facebook live werd nog duidelijker dat Facebook een livestream platform is. De live video's worden drie keer langer bekeken en krijgen tot tien keer meer reacties. Zeker iets om je als bedrijf in te verdiepen.

Om het meeste uit je Facebook audience te halen, raadt CoSchedule aan om één keer per dag te posten op Facebook. Volgens hun studies kun je dat het beste tussen 1 uur en 4 uur s middags doen.

Marketingstrategie met Instagram

Instagram staat bekend als visueel platform. Mooie afbeeldingen, foto's en quotes. Waar het bij de andere platformen ook nog om de tekstuele inhoud draait, gaat bij Instagram voornamelijk om de afbeeldingen. Hoe mooier je complete Instagram feed eruitziet, hoe meer interactie en reactie's je kunt verwachten.

Het publiek op Instagram is over het algemeen een stuk jonger dan op LinkedIn en Twitter. Het is een hip platform waar de focus echt ligt op het zo mooi en kleurrijk mogelijk verbeelden van de werkelijkheid.

Als bedrijf heb je meerdere mogelijkheden om content te creëren voor Instagram. Zo kun je je eigen content maken, of user-generated content gebruiken. Een mooi voorbeeld van een gemixte Instagram feed is bijvoorbeeld die van Starbucks.

marketingstrategie, engineered marketing, Email marketing, tooling, Growth Hacking, Amsterdam, Leadgeneratie, Leapforce, Witold Rosendaal, Philip Hennemann, UX, Tools, Funnel Marketing, Online zichtbaarheid, A.I., Online Marketing, Experimenten, Dashboards, B.I., CRM, Loyalty, Customer journey, Digitale Transformatie, groeien, bedrijfsgroei, leads, deals, acquisitie, klanten werven, marketing, automatisering, prospects, data, website, social media, campagnes, ads, SEA, SEO, Zoekmachine optimalisatie, content marketing, Amsterdam, Growth Hacking Agency

Net als met Twitter, is het gebruik van hashtags essentieel bij Instagram. Het grote verschil hier is dat het met Instagram handig is om volle 30 hashtags per bericht te gebruiken. Zo creëer je genoeg mogelijkheden dat mensen je content vinden. Ook bij Instagram geldt dat je aantal volgers sneller groeit als jij zelf mensen volgt. Experimenteer dus met het volgen van mensen waarvan jij graag wilt dat ze jou volgen en probeer door middel van reacties een gesprek op gang te brengen.

Voor Instagram zit het ideale aantal posts per dag tussen de 1 en 2 per dag. De tijd waarin de meeste gebruikers actief zijn is tussen 8 en 9 's ochtends.

Aan de slag met je eigen social media marketingstrategie

Natuurlijk houdt de lijst met social media platforms hier niet op. Naast Instagram, Facebook, Twitter en LinkedIn vallen ook YouTube, SnapChat, Pinterest, Twitch, Vero en nog vele andere onder social media. Voor elk marketingplan is het belangrijk om te bekijken welk platform het beste past bij de mensen die je probeert te bereiken en daar al je tijd en energie insteken.

Wij hebben gekozen voor LinkedIn, Twitter, Instagram en Facebook. Want als je alle social media platformen tegelijk benadert, ben je weer terug naar dat spaghetti tegen de muur gooien. Als je alles probeert te doen, kun je nooit alles écht goed doen. En dat is zonde van de tijd en energie die je in je content steekt.

Schrijf je in voor onze growth hacking nieuwsbrief

Stephanie de Geus

Storyteller in hart en nieren. Stéphanie werkte als magazine hoofdredacteur in Engeland voor ze naar de online wereld vertrok. Ze wordt enthousiast van alles wat met technologie te maken heeft, leest zichzelf een slag in de rondte en vindt overal wel een verhaal.

Een reactie plaatsen