Social media marketing met CoSchedule

Leestijd: 7 minuten

Hoe wij CoSchedule gebruiken voor onze social media marketing

Twitter, LinkedIn, MailChimp, WordPress, Instagram, Facebook ... en dan ook nog de hippere platformen zoals Snapchat, Vero, hou jij het allemaal nog bij? Als startup is het moeilijk in te schatten welke platformen het beste bij je passen als je net begint met social media marketing. Waar moet je beginnen?

Voor bedrijven en growth hackers is goede social media marketing van essentieel belang. Maar net als met iedere andere growth hacking techniek, zit ook hier de kracht in het experimenteren. Want welke social media marketingstrategie past het best bij jou als bedrijf en hoe pas je dat toe? Daarom experimenteren wij bij Leapforce graag met onze eigen social media marketing strategie.

Social media marketing, het begin

Als je begint met social media marketing is de kans groot dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Er zijn talloze platformen en ditto ideeën over de social media marketingstrategie, hoe weet je nou waar je moet beginnen? Begin daarom bij het begin: je doelgroep en waar deze zich online bevindt. Zo is de doelgroep voor B2B weer heel anders dan bijvoorbeeld de consumer markt. Dat maakt beginnen met social media marketing een stuk makkelijker.

Als je je doelgroep hebt vastgesteld, en je weet waar ze zich online bevinden, weet je ook welke social media kanalen je het best kunt inzetten om engagement te creëren. Afhankelijk van de doelgroep kan dit soms wel een kanaal of 4-5 zijn, misschien zelfs wel meer. Welke kun je dan het beste gebruiken?

Er zijn twee gedachten hier: Je kunt voor een of twee platformen kiezen en daarmee experimenteren. Of je pakt een aantal kanalen tegelijk en kijkt welke het beste het beste aansluiting vindt bij je leads.

Omdat wij bij Leapforce houden van experimenteren, hebben we voor het laatste gekozen. Nu kunnen we actief vergelijken welke kanaal ons het meeste oplevert.

Het potentiële probleem met deze strategie is dat het heel tijdrovend kan zijn. We weten allemaal dat social media veel tijd in beslag kan nemen; voor je het weet ben je drie uur en talloze social media activiteiten verder. Per kanaal moet je de juiste content zoeken, deze content per kanaal plannen, inloggen, opzoeken welk tijdstip per doelgroep en kanaal het beste is etc.

social media marketing, engineered marketing, Email marketing, tooling, Growth Hacking, Amsterdam, Leadgeneratie, Leapforce, Witold Rosendaal, Philip Hennemann, UX, Tools, Funnel Marketing, Online zichtbaarheid, A.I., Online Marketing, Experimenten, Dashboards, B.I., CRM, Loyalty, Customer journey, Digitale Transformatie, groeien, bedrijfsgroei, leads, deals, acquisitie, klanten werven, marketing, automatisering, prospects, data, website, social media, campagnes, ads, SEA, SEO, Zoekmachine optimalisatie, content marketing, Amsterdam, Growth Hacking Agency

Social media marketing platform

Om dit direct goed aan te pakken gingen we opzoek naar een social media marketing tool om ons te helpen met het bijhouden van de verschillende kanalen.

Net als het uitkiezen van elke andere tool is het hier belangrijk om duidelijk te hebben wat je van je tool verwacht. Om een goede vergelijking te maken hebben we vergelijkingscriteria gebruikt zoals: aantal aangesloten social media kanalen, suggesties voor posting tijden per kanaal, prijs, aantal medewerkers, support snelheid en andere features.

Als growth hacking startup is het voor ons belangrijk om te laten zien dat we alle growth hacking technieken beheersen en niet bang zijn om te experimenteren. Dat doe je het beste door content en te zorgen dat je altijd op de hoogte bent van de laatste trends. Ons uitgangspunt was dan ook ons content marketingplan, van daaruit maakten we ons social media marketing plan.

Hoewel de twee nauw met elkaar vervlochten zijn, is het niet hetzelfde. Content marketing tackelt alles wat met content te maken heeft, terwijl social media marketing zich richt op de verschillende strategieën per social media platform. Want op LinkedIn heb je een ander publiek dan op Instagram.

Content marketing focust zich op de 'message' die je organisatie of bedrijf naar buiten brengt. Social media marketing daarentegen heeft alles te maken met de manier waarop je tegen je doelgroep praat en waar je ze bereikt.

Maar hoe verbind je dat gemakkelijk met je social media marketing plan zonder dat het heel veel extra tijd kost?

Eerst experimenteerden we met Tweetdeck. Dat was gemakkelijk om de Twitterfeed bij te houden, maar we moesten nog steeds alles handmatig inplannen voor zowel Twitter als de andere platformen.

Daarna stapten we over op Buffer. Voor social media management was het al een hele stap in de goede richting. Het was heel gemakkelijk om een goed schema op te zetten, maar er miste iets. Om een stuk content te herhalen moest je alles bijvoorbeeld er handmatig een aantal keer inzetten.

Sinds het vrij vroege begin stapten we over naar CoSchedule. Hiermee kunnen we niet alleen onze social media marketing in goede banen leiden, onze gehele (content) marketing plan is hier ondergebracht en alle andere marketingactiviteiten kunnen we hier uitwerken.

Waarom we voor CoSchedule kozen

Voor ons kwam CoSchedule dus voor social media marketing als winnaar uit de bus. Het gemak en de manier waarop het ons tijd bespaart, de prijs en het aantal kanalen die we aan CoSchedule kunnen verbinden was doorslaggevend.

Daarnaast is CoSchedule perfect voor ons als growth hacking agency. We kunnen niet alleen heel gemakkelijk onze eigen social media beheren, maar ook die van onze klanten. Het scheelt een hoop tijd om niet overal in te moeten loggen. Plus CoSchedule is heel overzichtelijk wat weer helpt om een betere content planning te maken.

Op het agency plan kun je verschillende marketing kalenders beheren. Zo houden we alles in één account, maar wel alles gescheiden. Daarnaast kunnen we de verschillende kalenders heel gemakkelijk met onze klanten delen door ze alleen toegang te geven tot hun eigen kalender. Samen met de integratie met WordPress is CoSchedule een onmisbare tool voor ons geworden. Het mooie? Je kunt het ook als takenlijst gebruiken én je offline marketing evenementen erin plannen.

En nu aan de slag: content plannen

Met CoSchedule is het gemakkelijk om met een paar drukken op de knop content in te plannen. Het mooie hieraan is dat je in één handeling ook je social media marketing kan inplannen.

social media marketing, engineered marketing, Email marketing, tooling, Growth Hacking, Amsterdam, Leadgeneratie, Leapforce, Witold Rosendaal, Philip Hennemann, UX, Tools, Funnel Marketing, Online zichtbaarheid, A.I., Online Marketing, Experimenten, Dashboards, B.I., CRM, Loyalty, Customer journey, Digitale Transformatie, groeien, bedrijfsgroei, leads, deals, acquisitie, klanten werven, marketing, automatisering, prospects, data, website, social media, campagnes, ads, SEA, SEO, Zoekmachine optimalisatie, content marketing, Amsterdam, Growth Hacking Agency

Door een slimme optie in CoSchedule kun je zorgen dat je social media content zichzelf herhaalt zonder dat je alles apart moet inplannen. Aan elk stuk content kun je een social media campagne hangen.

CoSchedule integreert met verschillende social media platformen zoals Twitter, LinkedIn, Facebook, Instagram en Google+. Behalve op Instagram gaat het posten van de content automatisch. Je kunt dus content voor dagen of weken vooruit plannen zonder elke dag online te moeten zijn om alles handmatig live te zetten.

Het voordeel is dat je in CoSchedule verschillende templates kunt maken. Zo kun je van te voren bepalen hoe vaak je een stuk content wilt publiceren op social media. Met een paar drukken op de knop plant CoSchedule alles voor je in en dat scheelt een hoop tijd.

Het voordeel van de templates is dat je elk soort content een eigen template kunt maken. Stel je hebt een kort stukje van 200-300 woorden, dan is dat inhoudelijk minder interessant dan een stuk van 1000-2000 woorden. Het is dan ook logisch dat je deze content vaker wilt promoten. De inhoud is natuurlijk veel nuttiger voor je lezers en geeft je leads veel meer waarde.

social media marketing, engineered marketing, Email marketing, tooling, Growth Hacking, Amsterdam, Leadgeneratie, Leapforce, Witold Rosendaal, Philip Hennemann, UX, Tools, Funnel Marketing, Online zichtbaarheid, A.I., Online Marketing, Experimenten, Dashboards, B.I., CRM, Loyalty, Customer journey, Digitale Transformatie, groeien, bedrijfsgroei, leads, deals, acquisitie, klanten werven, marketing, automatisering, prospects, data, website, social media, campagnes, ads, SEA, SEO, Zoekmachine optimalisatie, content marketing, Amsterdam, Growth Hacking Agency

Het plannen van onze social media content bestaat, zoals eerder gezegd, bij Leapforce uit drie onderdelen:

  • Blog content
  • Growth hacking tips en andere specifieke social media content
  • Content van anderen

Voor we ook maar bezig gaan met social media, beginnen we met het vaststellen van de content op onze blog. Dat zijn de pilaren waar we alle kalenders op afstemmen. Met behulp van CoSchedule worden de verschillende stukken dan verder verspreid via social media en dat is direct terug te zien in de content kalender. Op deze manier heb je dan gelijk een goed en duidelijk overzicht van de verspreiding en kun je gemakkelijk de gaten opvullen.

social media marketing, engineered marketing, Email marketing, tooling, Growth Hacking, Amsterdam, Leadgeneratie, Leapforce, Witold Rosendaal, Philip Hennemann, UX, Tools, Funnel Marketing, Online zichtbaarheid, A.I., Online Marketing, Experimenten, Dashboards, B.I., CRM, Loyalty, Customer journey, Digitale Transformatie, groeien, bedrijfsgroei, leads, deals, acquisitie, klanten werven, marketing, automatisering, prospects, data, website, social media, campagnes, ads, SEA, SEO, Zoekmachine optimalisatie, content marketing, Amsterdam, Growth Hacking Agency

Social media marketing per kanaal

Maar wat publiceer je nou op welk kanaal? Kort door de bocht: op Twitter draait alles om interactie met andere gebruikers. Op Instagram draait het vooral om mooie afbeeldingen, terwijl het op Facebook weer vooral veel om het sociale aspect en video’s draait. En dan op LinkedIn draait het weer vooral op de bedrijfsmatige kant van het ondernemen. Weten waar je doelgroep zich bevindt heeft ook grote impact op de toon die je per kanaal gebruikt.

Voor Twitter hanteren we bij Leapforce de volgende strategie: we publiceren onze eigen content zodra deze online komt. Daarnaast gebruiken we Twitter als kanaal om andere relevante content met betrekking tot growth hacking. Zo creëren we een overzicht van alle relevante stukken voor iedereen met een interesse voor growth hacking. Maar we houden het luchtig op Twitter met speciale maandag en vrijdag content.

social media marketing, engineered marketing, Email marketing, tooling, Growth Hacking, Amsterdam, Leadgeneratie, Leapforce, Witold Rosendaal, Philip Hennemann, UX, Tools, Funnel Marketing, Online zichtbaarheid, A.I., Online Marketing, Experimenten, Dashboards, B.I., CRM, Loyalty, Customer journey, Digitale Transformatie, groeien, bedrijfsgroei, leads, deals, acquisitie, klanten werven, marketing, automatisering, prospects, data, website, social media, campagnes, ads, SEA, SEO, Zoekmachine optimalisatie, content marketing, Amsterdam, Growth Hacking Agency

Op LinkedIn hanteren we weer een andere strategie. Ook daar posten we onze eigen content, maar publiceren we ook elke week een speciale growth hack van de week. Zo creëren we een serie die mensen kunnen volgen en hebben we elke week een actionable tip om direct aan de slag te gaan.

Als laatste maken we gebruik van Instagram. Ook daar publiceren we elke week de growth hack met een visueel aantrekkelijke afbeelding. En last but not least plaatsen we daar elke week een inspirerende growth hacking quote in een afbeelding in de Leapforce kleuren.

Door CoSchedule komt onze social media marketing samen in één kalender en bespaart het ons veel tijd die we anders kwijt waren met het inplannen van content. Samen met het actuele overzicht weet iedereen altijd wanneer iets online komt en wat er gepland staat.

Wat gebruiken jullie om je social media marketing in te plannen? En waar zie je nog gaten in je planning? Laat het ons weten in de comments!

Schrijf je in voor onze growth hacking nieuwsbrief

Storyteller in hart en nieren. Stéphanie werkte als magazine hoofdredacteur in Engeland voor ze naar de online wereld vertrok. Ze wordt enthousiast van alles wat met technologie te maken heeft, leest zichzelf een slag in de rondte en vindt overal wel een verhaal.

Een reactie plaatsen