Website van het jaar analyse: 5 tips voor een goede website

Wat kunnen we leren van de website van het jaar verkiezing?

Elk jaar is de website van het jaar verkiezing. Tijdens deze verkiezing wordt in allerlei verschillende branches de beste website gekozen. Voorbeelden van branches zijn auto's, consumentengoederen, daten, verzekeraars, overheid, vrije tijd, carrière, vergelijking etc. In de verkiezing van 2017 zijn er 655.810 stemmen uitgebracht. Daarbij is het wel goed om te zeggen dat consumenten stemmen kunnen uitbrengen. Dit betekent dus niet dat de websites met hoge professionaliteit beoordeeld zijn. Echter zegt het winnen van een prijs met zoveel stemmen natuurlijk wel iets.

website van het jaar verkiezing 2017

5 tips voor een goede website

In dit artikel analyseren we de winnaars van 2017 om vervolgens tot 5 tips te komen. Deze tips kan jij toepassen op je huidige website, of gebruiken wanneer je een nieuwe website gaat bouwen.

1. Onderscheidend van concurrenten met duidelijke CTA's (ASN)

De ASN bank is in de bankensector gekozen als beste website van 2017. Zoals je aan de onderstaande screenshot ziet, is de stijl enorm schoon en duidelijk. De pagina straalt rust uit en de navigatie is duidelijk aangegeven. Daarnaast hebben ze een goed doordachte waardepropositie die de ASN bank goed positioneert in de markt. Daarbij hebben ze een mascotte achtige afbeelding gebruikt, die het bankieren wat minder stijf maakt en een vriendelijke indruk werkt.

In plaats van een commerciële call to action (CTA), zoals 'open je rekening', biedt de ASN bank de mogelijkheid om te berekenen hoeveel CO2 je bespaart door klant te worden bij de bank. Dit benadrukt hun duurzame visie en onderscheidende vermogen van de markt.

ASN bank - website van het jaar winnaar, website van het jaar - wat maakt een goede website

2. Simpel en effectief (Energie Direct)

Wat enorm sterk is aan de website van Energie Direct, de website van het jaar winnaar van de energiebranche, is dat ze alles in één oogopslag alles vertellen, zonder dat het rommelig wordt. Ze geven aan waarom hun aanbod fantastisch is, en noemen vervolgens op een enorm gestructureerde manier de drie hoofdvoordelen van Energie Direct.

Het is wel vreemd, gezien het 100% groene stroom aanbod, dat Energie Direct volgens een onderzoek van de consumentenbond tot de vervuilers hoort onder de energiemaatschappijen. Maar dat terzijde.

Wat de website van Energie Direct ook enorm sterk maakt, is het formulier aan de rechterkant. Zonder weg te navigeren van de homepagina kun je alles al invullen en zien wat het aanbod is. Hiermee wordt er vanuit de klant gedacht en niet vanuit het bedrijf zelf.

Energ

3. Duidelijke navigatiemogelijkheden ondanks vele opties (Unique)

Unique is de winnaar van de carrière branche. Het lastige voor dit soort bedrijven is dat ze meerdere doelgroepen hebben. Ze bedienen namelijk zowel de aanbod kant (werkgevers) als de vraag kant (werkzoekenden). Hierdoor heb je twee verschillende doelgroepen die niet perse hetzelfde willen en denken. Toch is de website enorm duidelijk met bovenin een link naar zowel de pagina voor werkgevers en de pagina voor werkzoekenden. Daarnaast kun je meteen zoeken naar vacatures en zie je daaronder subactiviteiten die je als werkzoekende kunt uitvoeren.

Unique website van het jaar winnaar

4. Minimalisme (Apple)

De winnaar van de website van het jaar in de consumentenelektronica is Apple. Net zoals de Apple producten, is de website enorm elegant, rustig en functioneel. Bovenaan heb je een duidelijk menu waar je als klant makkelijk doorheen navigeert en bevat de website weinig tekst. Daarbij heeft ervoor Apple gekozen om geen nutteloze elementen op de website te plaatsen en is er geen sprake van schreeuwerige knoppen of CTA's .

Apple website van het jaar winnaar

5. Speel in op de emoties van de klant (Ik zoek baas)

Ik zoek baas van de dierenbescherming is winnaar geworden van de website van het jaar in de goede doelen sector. Wat enorm uniek is aan de website is hoe ze inspelen op de emoties van de bezoeker. De tekst ‘wordt jij mijn baasje’ met de foto van de hond raakt ongetwijfeld bij veel websitebezoekers een gevoelige snaar. De hond spreekt eigenlijk tegen jou, wat het heel persoonlijk maakt. Daarnaast hebben ze een duidelijke categorisering van dieren aangebracht, zodat de bezoeker snel naar zijn/haar favoriete dier kan navigeren.

Ik zoek een baas - beste website van het jaar winnaar

Schrijf je in voor onze growth hacking nieuwsbrief

Growth hacking stroomt als bloed door zijn aderen. Witold krijgt energie van experimenten, digitale tools, automation en bedrijven helpen groeien. Voorheen werkte hij als zelfstandig management & marketingconsultant. Voor Leapforce, hebben Witold &
Philip op verschillende projecten samengewerkt.

Afbeeldingsresultaat voor linkedin official logo

Een reactie plaatsen