Is mijn bedrijf klaar voor growth hacking?

Leestijd: 3 minuten

Alles wat je wilt weten voor je aan de slag gaat met growth hacking

Meer tractie, leads en klanten. Growth hacking kan er allemaal voor zorgen. Maar uiteindelijk komt dan toch de vraag: is mijn bedrijf geschikt voor growth hacking? Want hoe weet je nou of je bedrijf er echt klaar voor is en of het past bij je organisatie?

Daar kunnen we heel kort over zijn: ieder bedrijf is geschikt voor growth hacking. Maar er zijn natuurlijk wel een aantal dingen die het niet ideaal maken voor growth hacking. Daarom hebben we een overzicht gemaakt van processen om te optimaliseren zodat growth hacking optimaal effect heeft. We lopen een aantal zaken door om eerste op orde te hebben om maximaal effect van je growth hacking strategieën te hebben.

Wat zijn je ambities?

Wat zijn je ambities als bedrijf? Je doelen? Wil je ook echt groeien als bedrijf. We hopen natuurlijk dat het antwoord een volmondige JA is, maar dat hoeft niet voor iedereen zo te zijn. Om een goede growth hacking strategie op te zetten is het van belang om ook echt te willen groeien, jezelf en je bedrijf hoge doelen te stellen en daar ook echt voor te gaan. En dat kost tijd, energie en enige organisatiekracht om het hele bedrijf mee te krijgen. Als je daar niet vol achterstaat heeft growth hacking, helaas, weinig effect.

Stroomlijnen

Als je meer tractie en groei aantrekt is het van belang om als je zaken op orde te hebben. Lean & Mean zijn hierbij de sleutelwoorden. Hoe makkelijker je processen schaalbaar zijn voor meer klanten en omzet hoe meer effect growth hacking heeft. Hoe zonde zou het zijn dat je veel tractie krijgt, maar dat daarna blijkt dat je de nieuwe stroom helemaal niet aankunt? Het belangrijkste is dat je bedrijf op een punt staat om alle leads die er binnenkomen ook op te volgen en er echt iets mee te doen. Het laatste wat je wilt is met growth hacking een grote chaos creëren met overspannen werknemers. Investeer dus eerst in het oplossen en stroomlijnen van het spreadsheet paradijs. Integreer alle tools op een goede manier en zorg dat de backoffice klaar is voor een nieuwe stroom aan leads. Het belangrijkste om in gedachten te houden is dat je processen schaalbaar zijn en dat deze zo min mogelijk handwerk nodig hebben. Want als het een chaos is, kun je ook niet groeien.

Experimenteren

Growth hacking is experimenteren. Snel beslissingen maken, gebaseerd op data. Alles draait om het testen van hypotheses en snel aan de slag. Niet te veel plannen is ook belangrijk hier. Bij growth hacking draait alles om snelheid en experimenteren, veel tijd steken om eerst een uitgebreid rapport te schrijven past hier gewoon niet bij en is inefficiënt.

Niet ieder bedrijf is geschikt om te experimenteren en dat is ook afhankelijk van het type werkzaamheden. Een raket bedrijf of kerncentrale zal iets minder geïnteresseerd zijn in experimenteren dan een softwarebedrijf. De bereidheid en de mogelijkheid om te experimenteren is dus heel erg belangrijk.

Wees bereid om te falen

Growth hacking is dus heel veel experimenteren en dat gaat gewoon niet altijd goed. Sommige dingen falen al voor ze beginnen, andere gaan halverwege mis. En sommige gaan als een nachtkaars uit. Allemaal geen probleem, dat hoort er nou eenmaal bij. Soms duurt het gewoon even voor je hebt gevonden wat echt werkt voor jouw bedrijf. Dat geeft niet, maar dat is wel iets wat je als organisatie aan moet kunnen. Falen moet eigenlijk gestimuleerd worden, mensen moeten dingen kunnen roepen, ideeën kunnen opperen en proberen zonder dat ze bang zijn voor de consequenties als iets faalt. Ga dus goed bij jezelf te raden en je organisatie of er ook echt ruimte is voor falen en maak aanpassingen indien nodig.

Bedrijfscultuur

We kunnen er lang en kort over zijn, maar als het aankomt op growth hacking is de bedrijfscultuur essentieel. Van ruimte om te falen, tot experimenteren, tot gestroomlijnde processen, de bedrijfscultuur heeft invloed op alles. We geven toe, dat is ook niet het makkelijkste om te veranderen. Daarom moet je ook goed kijken welke dingen voor jou bedrijf wel gaan werken en welke niet. Ben je als bedrijf nog niet zo goed in experimenteren? Dat kun je gewoon leren! Kleine stapjes en met eventueel hulp van buitenaf kom je een heel eind.

Schrijf je in voor onze growth hacking nieuwsbrief

Een reactie plaatsen