ERP weg ermee: ERP’s en oplopende achterstand in specifieke IT oplossingen

Waarom ERP systemen niet meer van deze tijd zijn

Bij Leapforce vinden we dat het concept van ERP (Enterprise Resource Planning) zijn langste tijd gehad heeft. Je kunt als softwareleverancier eenvoudig weg niet alles voor iedereen zijn. Er zijn zoveel functionele gebieden bijgekomen dat je nooit in alles tegelijk een specialist kunt zijn. De ontwikkelingen op sales, marketing, orderverwerking, service, accounting etc. zijn specialismen op zich geworden. Bovendien biedt de cloud integratiemogelijkheden en schaalgrootte die er vroeger niet was

Hoe zat het ook alweer? Vijftig jaar geleden waren computers super duur. Meneer Watson, die IBM groot maakte, dacht toen nog dat we ooit met maximaal vijf mainframe computers wel klaar zouden zijn.

Hoe anders is het gelopen!

Dus terug naar die begintijd, dure computers, dus rekencentra. Daar huurde je computertijd, alles was lekker centraal. Die rekencentra draaide in service van de klant en de software was vaak mono-functioneel. Later werden computers goedkoper, midrange computers vervingen het rekencentrum en verschenen op de bedrijfsvloer. Daar stopte het niet, er werd voor allerlei functies software gemaakt. Het automatiseren op zich was toen al mooi, dat het allemaal los van elkaar bestond was toen nog geen issue, dat begon pas echt te knellen toen de PC ook verbonden werd. Er ontstonden zogenaamde 'eilandjes van automatiseren'. Gevolg: een grote chaos, veel overtypen tussen systemen, dubbele informatie etc.

Dat moest dus anders, er kwam een behoefte voor meer integratie met alles eenduidig in een systeem. Prima idee, het speelde zich immers toch allemaal binnen de muren van het kantoor af. Er was nog geen internet, dus geen thuiswerkers, mobiel apparaten etc. Dus dat kon ook met de toen beperkte techniek. Er zijn dus talloze ERPS en ERP-tjes ontwikkeld voor talloze branche specifieke doelgroepen. En dat heeft jaren goed gewerkt.

Anno 2018

Nu is er bij klanten steeds grotere behoefte aan volledige schaalbare functionaliteit, onafhankelijk van plaats, device, tijd, updates, releases etc. Dus liefst met alles in de cloud, state of the art apps, talloze nieuwe functionele wensen en integraties. En juist nu houden die leveranciers van die talrijke wat kleinere ERP’tjes hun klanten in de greep, omdat ze die ontwikkelingen niet bij kunnen benen.

De software draait vaak nog bij de klant op locatie, met alle update en release problematiek van dien. Remote werken is wel mogelijk, maar blijkt in de praktijk functioneel beperkt te zijn. Werknemers loggen vaak in via een terminal server, wat een heel armoedige ervaring is vergeleken bij de moderne app-wereld

Soms is er een next generation versie voor de cloud in de maak, maar die is nog lang niet zo volwassen als wat het moet vervangen. Apps zijn vaak van armoedige functionaliteit en door de locale implementaties moeilijk installeer- en onderhoudbaar.

En ik geef het je te doen als je iets gemaakt hebt waar tientallen manjaren in zitten, om het dan opnieuw voor de cloud te bouwen. En daarbij komt nog al het onderhoud en al die nieuwe wensen en (veiligheid en privacy) eisen waar je ook aan wil voldoen. Het groeit softwareleveranciers dus boven het hoofd.

Klanten willen en kunnen niet wachten op hun ERP-leveranciers. Voor een paar tientjes per maand haal je bijna elke functionaliteit uit de cloud. Naast onze tools browser, schreven wij in dit artikel al eerder over het gigantische landschap van meer dan 7.000 sales & marketingapplicaties. IT-afdelingen zien met lede ogen aan dat elke willekeurige gebruiker, voor zijn eigen doeleinde zijn creditcard trekt en iets leuks opzet met een app uit de cloud.

En het gaat nog een stap verder, want via platformen zoals Zapier, Automate, Stamplay, PieSync en IFTTT zijn de apps redelijk makkelijk met elkaar te integreren. Voor je het weet heb je een soort tweede suite van bedrijfsapplicaties naast je ERP-systeem.

Dit is de kant die het op gaat en er is geen houden aan. Software is zo goed aan het worden dat er net als bij de consumentenmarkt het winner takes al principe ontstaat. Kijk bijvoorbeeld naar Facebook, WhatsApp, Gmail en voor ondernemingen nu al naar Slack, Google Suite, Quicken, WordPress etc.. Ook op elke generiek functioneel terrein, zoals CRM, Service, Marketing, Sales e.d. gaan een paar partijen 80% van de wereldmarkt veroveren. Dus op die terreinen gaan de kleine ERP-leveranciers het nooit winnen. Zeker niet als ze, net als ze gesloten blijven als een oester, geen of matige API’s hebben, en geen connectivity bieden met platforms zoals Zapier, Mulesoft e.d. En dat is nu juist wel de weg om te gaan: open en connected.

Als alle ERP-leveranciers zich van af nu zouden concentreren op een optimale en specifieke functionaliteit van de branche die ze bedienen, volledig in the cloud en app-driven, én total open en connected zouden zijn, dan sluiten ze perfect aan bij de wensen van hun klanten. De digitale wereld ontwikkelt zich op een razendsnel tempo en als de ERP-leverancier hier niet op in speelt door zich te specialiseren kunnen ze het wel schudden.

Zorg dus voor een sterk product dat heel duidelijk probleem oplost en creëer een open en goede API met een cloud-based service die goed te integreren is. Dan heb je een veel sterker product dat meegroeit met je klanten.

Schrijf je in voor onze growth hacking nieuwsbrief

Philip Hennemann

Ervaren ondernemer, CEO en interimmanager. Philip is oprichter van Infostrada Sports en heeft meerdere bedrijven op het gebied van IT en data geleid. In zijn carrière zijn big data, nieuwe technologieën en bedrijfsgroei altijd zijn inspiratie geweest. Voor Leapforce, hebben Witold & Philip op verschillende projecten samengewerkt.

Afbeeldingsresultaat voor linkedin official logo

Een reactie plaatsen