Wat is growth hacking en wat is het niet?

Wat is growth hacking?

Traffic en leads zijn de belangrijkste factoren om je bedrijf zo snel mogelijk te laten groeien. Hoe meer mensen van je bestaan weten, je volgen, des te meer mogelijke klanten (ook wel leads) je kunt bereiken. En die groei, dat is nou precies waar het met growth hacking allemaal om draait. Maar wat is growth hacking eigenlijk?

Growth hacking is de vakterm voor het uitvoeren van snel opeenvolgende digitale en commerciële experimenten. Het combineert een scala aan marketingkanalen, tools, technische- en analytische vaardigheden. Samen zorgt het voor de meest effectieve en efficiënte manier om een bedrijf te groeien.

Growth hacking werd geïntroduceerd door Sean Ellis in zijn boek 'Hacking Growth'. Ellis is een entrepreneur uit het befaamde Silicon Valley in Amerika en de CEO van Growthhackers.com. Hij werkte onder andere voor Dropbox, LogMeIn, Lookout, en Eventbrite.

Bij growth hacking draait het allemaal om het vinden van de groeimethode die het best bij jouw bedrijf past. En de beste manier om die te vinden is door experimenteren. Hoe dat precies werkt, leggen we in de komende serie uit, maar we beginnen bij het begin: de basis van growth hacking.

Hoe werkt growth hacking?

Growth hacking is de 'sweet spot' tussen creatieve marketing, data-analyse, experimenten, software en automatisering. Met andere woorden, in growth hacking komen verschillende methoden samen met allemaal één doel: zo snel mogelijk groeien.

De focus ligt op snelheid en cross-functional teams. In plaats van je te richten op één onderdeel van de marketing, richt je je op alle onderdelen waarmee een klant te maken krijgt. Ieder lid van het team heeft een andere specialiteit. Daardoor is growth hacking een veel completere aanpak.

Maar wat is dan het verschil tussen een growth hacker en een digitaal marketeer? Op het eerste gezicht lijken de twee veel op elkaar. Maar waar een digitaal marketeer zich alleen richt op de acquisitie, ook wel lead generation, houdt de growth marketeer zich bezig met de hele sales funnel.

Ok, dat waren heel veel termen in een keer. Laten we even een stapje terugnemen.

Laten we zeggen dat je een webshop hebt en boeken verkoopt. Dan wil je in eerste instantie dat mensen je vinden. Dus je begint met het maken van sprekende content die leads naar je website trekt (acquisition). Dat is het werk van een content marketeer. Als het lukt om mensen naar de website te trekken dan is zijn taak succesvol afgerond en is het vervolg de verantwoordelijkheid van iemand anders.

Een growth hacker gaat een stapje verder. Hij kijkt wat er gebeurt als mensen op de website belanden en zorgt dat het zo makkelijk mogelijk is voor mensen om een boek te kopen (activation), en plant gelijk een zaadje zodat mensen terugkomen als ze weer een boek willen kopen (retention). Daarnaast helpt een growth hacker om te zorgen dat iedereen snel en gemakkelijk de juiste boeken op de website vindt en binnen een paar klikken kan afrekenen (revenue). Eigenlijk doet hij er alles aan om mensen de best mogelijke ervaring op de website te geven. Dat helpt bij de laatste stap: een growth hacker maakt het makkelijk om klanten de website bij hun vrienden onder de aandacht te brengen (referral). Deze complete methode wordt ook wel de pirate funnel genoemd.

Bij growth hacking wordt er naar het gehele proces gekeken met behulp van data en verschillende tools. Marketing is niet langer een eilandje binnen een bedrijf dat alleen maar zorgt voor reclame en awareness. Een growth hacker schuwt een experiment niet om zo de klant te leren kennen. En als hij die eenmaal kent, dan neemt hij de klant bij de hand en begeleid hem zo soepel mogelijk door het hele proces.

Wat growth hacking niet is

Growth hacking ziet er voor ieder bedrijf anders uit. Dat is aan de ene kant heel handig, maar dat maakt het soms lastig om echt grip te krijgen op de term growth hacking. Het is dan ook geen stappenplan die je op de voet volgt met geweldige resultaten. Het is keer op keer een unieke aanpak die nooit af is en altijd flexibel blijft.

Het is heel makkelijk om growth hacking te verwarren met digitale marketing - de meeste growth hacking technieken spelen zich immers online af. Het is echter veel meer dan dat. Digitale marketing is een onderdeel van growth hacking en niet andersom. Digitale marketing zorgt voor awareness, terwijl growth hacking zich steeds verder in het sales proces begeeft. Een growth hacker kijkt bijvoorbeeld ook naar de UX (klant ervaring) en ziet digitale marketing als een stapje in de gehele funnel.

Growth hacking is dus geen magisch trucje waarbij de klanten vanzelf komen en keer op keer blijven kopen. Net als bij de aanname dat het maken van een geweldig product vanzelf klanten trekt, moet je bij growth hacking hard werken om resultaat te zien.

Je moet je data analyseren, daarvan leren en de kennis actief toepassen. Het belangrijkste daarbij is kijken naar je product en waarom je meest actieve gebruikers andere mensen over jouw product vertellen. Zodra je dat weet kun je een manier opzetten om dat gemakkelijker te maken voor je klanten. Mond-tot-mondreclame is en blijft nog altijd de beste reclame, zelfs in het digitale tijdperk.

Growth hacking is daardoor niet een stappenplan dat gemakkelijk je groeiprobleem tackelt en oplost. Maar een methode waarbij je op een strategische manier omgaat met alle data en kanalen die je tot je beschikking hebt. Net zolang totdat je hebt gevonden wat voor jou het beste werkt. En als je dan de juiste mix hebt gevonden, en die op de juiste manier toepast, staat niets een explosieve groei in de weg. Toch stopt growth hacking hier niet, er is altijd ruimte voor nieuwe experimenten en meer groei.

Zelf aan de slag met growth hacking

Je kunt gemakkelijk zelf beginnen met growth hacking. Je begint met een klein experiment en van daaruit ga je verder. Werkt het? Super, gewoon doorgaan. Werkt het niet, analyseer waarom het niet werkt en zet van daaruit de volgende stap.

Growth hacking is een methode die gebruik maakt van allerlei verschillende online tools. In 2017 maakte Chiefmartec.com een overzicht van de toen beschikbare tools:

Growth hacking

Toch gaan al deze tools afzonderlijk je niet brengen wat je zoekt. Daarom geloven wij bij Leapforce dat zonder regie, een overzicht en een gedegen analyse growth hacking zijn doel mist. Wij zien growth hacking als een service waarin het proces belangrijk is. Dat moet je eerst goed organiseren voor je je doelen kunt bereiken.

Klaar voor Growth Haking? Neem hier contact op.

In het volgende deel van de serie duiken we de diepte in: hoe kun je beginnen met growth hacking en wat heb je daarvoor nodig?

Schrijf je in voor onze Growth Hacking nieuwsbrief

Stephanie de Geus

Storyteller in hart en nieren. Stéphanie werkte als magazine hoofdredacteur in Engeland voor ze naar de online wereld vertrok. Ze wordt enthousiast van alles wat met technologie te maken heeft, leest zichzelf een slag in de rondte en vindt overal wel een verhaal.

Een reactie plaatsen